Kina är en gigantisk marknad, men också en högkvalitativ produktionsbas som stärker konkurrenskraften hos europeiska industriföretag – den bedömningen gör Bombariders Klas Wåhlberg. Det var budskapet från Bombardiers Sverigechef Klas Wåhlberg vid ett evenemang hos Sweden China Trade Council på måndagen. I sin presentation framhöll Klas Wåhlberg att Bombardier, som ledande tillverkare av tåg och tunnelbanevagnar, numera ser Kina som en integrerad del av sin produktionskedja:
– Vi har 4 000 medarbetare inom konstruktion, produktion och underhåll i våra kinesiska verksamheter. Huvuduppgiften är att leverera till projekt i Kina och det är naturligt eftersom den marknaden växer så snabbt, men vi kan också utnyttja anläggningarna för leveranser till andra länder.
Klas Wåhlberg betonade att avancerad tillverkning i Kina numera håller en kvalitet i världsklass.
– Ett exempel är de tunnelbanevagnar till Land Transport Authority i Singapore – en mycket kvalitetsmedveten kund - som tillverkas vid vår fabrik i Changchun. Design och konstruktion har skett i Västerås och Hennigsdorf i Tyskland och själva produktionen sker alltså i Kina. Samspelet mellan Bombardiers anläggningar i Europa och Kina gör att vi kan optimera konstruktion, kvalitet och kostnadseffektivitet.
Klas Wåhlberg tog även upp den roll som Bombardiers svenska rörelse spelar i koncernens närvaro i Kina. Världens snabbaste tåg i operationell drift, Zefiro
380, har till stor del utvecklats och konstruerats i Sverige. Det har också det ERTMS-baserade signalsystemet för sträckor som Peking-Shanghai.
– I projekt som de här kan vi förena global utveckling med lokala tillämpningar på ett mycket effektivt sätt. Det ett bra bevis på konkurrenskraften hos svensk järnvägsindustri.