Fem dagars intensivt förhandlande i januari, där Sjöbefälsföreningens krav har varit 3-årsavtal med 3 procent i löneökning för skärgårdstrafiken, slutade med att parterna inte kunde enas. Den 18 februari sa Almega upp kollektivavtalen med Sjöbefälsföreningen som rör ostkusten i skärgårdstrafiken. Efter detta har Sjöbefälsföreningen försökt få Almega till förhandlingsbordet igen, men utan resultat.
Fredag 15 mars, har Almega varslat om stridsåtgärder för samtliga medlemmar i Sjöbefälsföreningen enligt följande: Samtliga medlemmar i Sjöbefälsföreningen inom avtalsområdet Blidösundsbolaget AB, Strömma AB, Operatörer till Strömma AB med flera lockoutas på lediga dagar. Lockouten träder i kraft klockan 24.00 den 27 mars 2013. Från denna tidpunkt kommer löneavdrag att göras för samtliga medlemmar i Sjöbefälsföreningen på lediga dagar.
Samtliga medlemmar i Sjöbefälsföreningen som är anställda i Stockholms Sjötrafik inom avtalsområdet Bolling & Norling Rederi AB, Rederi B Mälarstaden, Ressel Rederi AB, Stockholms Sjötrafik AB samt Utö Rederi AB lockoutas på lediga dagar. Lockouten träder i kraft klockan 24.00 den 30 mars 2013. Från denna tidpunkt kommer löneavdrag att göras för samtliga medlemmar i Sjöbefälsföreningen på lediga dagar.
Sjöbefälsföreningen har som svar på dessa stridsåtgärder varslat om strejk på de arbetsdagar som inte omfattas av Almegas lockout. Strejken träder i kraft vid samma tidpunkt som lockouten och omfattar samma medlemmar, arbetsgivare och avtalsområden som lockouten avser.