Även om business-to-business ses som en stor framgång av mässarrangörerna så dalade även antalet fackbesökare; under årets fackdagar kom 11700 till TUR jämfört med 13100 förra året. Av det kan den huvudräkningssnabbe konstatera att allmänheten stod för 21000 av samtliga mässbesök. Förra årets TUR var allmänheten 23000 personer stor. Det innebär att tappet minskat något – minskningarna mellan 2010 och 2011 respektive 2011 och 2012 har legat på runt 15 procent. I år stannade nedgången på bara 10 procent.
Antalet utställande länder ökade från 70 till 90 medan antalet utställare minskade. Årets tur hade 500 utställare ska jämföras med drygt 700 förra året.
– Trots minskningen uppfattade många mässan som mer välbesökt i år, vilket hänger samman med den nya planlösningen: en tajtare och mer överskådlig mässa som inbjöd till spontana möten, säger
Lisa Callert, projektansvarig för TUR-mässan sedan sju månader.
Enligt Lisa Callert innebär årets siffror ingen dramatiskt minskning på den mässa som hon kallar ”nya” TUR. Hon understryker de nyttiga affärsmötena och att den publika mässan komprimerades till ett plan. Något som besökarna verkade uppskatta, det blev närmare till alla de utställare som fanns på plats.
FAKTA/TUR 2013 och tidigare
Fackbesök 2013: 11 700 (fackbesök 2012: 13 100)
Publika besök 2013: 21 000 (publika besök 2012: 23 000)
Totalt 2013: 32 700 (totalt 2012: 36 100) totalt 2011: 45 000 (totalt 2010: 49 000)