Rt-forum håller hårt i traditionenen med att ha ett aprilskämt varje 1 april. I år fick Tunga Bussligan bli föremål för en riktig luring med en plötsligt uppdykende kineseisk buss! Kanske blir det så i framtiden, men inte nu i alla fall. Så här löd redaktionens aprilskömt fortsättningsvis:
Det har gått bra för bussarna i mars, det visar
Nya Tunga Bussligan. Volvo och Scania har fått massor av nyregistreringa, men inget kunde mota nykomlingen
Sunlongsom tar en solklar ledarposition med ofattbara 162 nya tungviktare tillverkade i riskokarnas förlovade land. Näst bäst i mars blev
Volvomed 69 nya bussar, därefter följde
Scaniamed 63 nyregistreringar. Efter denna tättrio kom
MANmed 11 nya bussar före ännu en nykomling, brasilianska
Cometasom kliver in i ligan med 10 nya bussar. I övrigt är det inte lönt att nämna de andra busstillverkarna som mest tycks stå och harva med eller utan enstaka nyregistreringar. Kanske blir det uppryckning nu när kineserna och även brassarna stigit in på den sömniga svenska bussarenan?
Sunlongi Shanghai är en av Kinas medelstora busstillverkare, men bussar därifrån har aldrig tidigare rullat på våra svenska vägar. Att 162 Sunlong registrerats bara under mars 2013 är därför en smått sensationell framgång för den nyetablerade återförsäljaren
Berneklef Coach & Buses ABi Hällekis. Sensationen förstärks ytterligare av att samma företag ligger bakom ännu en nykomling i Nya Tunga Bussligan:
Cometafrån Brasilien. Aktören i Hällekis är helt klart en fräck uppstickare i branschen, ett mikrobolag med en vd och en visstidsanställd expert som startades i december 2012. Rt-forum har kontaktat företaget för en kommentar, den finns under den här pinfärska tabellen!
FabrikatAntalAndel(Andel 2012)Sunlong
16236,7(–)
Volvo10824,5(31,4)
Scania9020,4(26,4)
MAN214,8(10,1)
Mercedes-Benz163,6(9,0)
Kässbohrer-Setra112,5(3,9)
VDL112,5(7,8)
Cometa102,3(–)
Temsa51,1(1,4)
Irisbus41,1(1,2)
20,5(6,6)
Neoplan10,2(1,0)
Källa: Berneklef Event and Statistics IncFOTNOT.
Andel 2012 anger fabrikatets totala marknadsandel 2012 och de siffrorna härör ur Bil Swedens dåvarande statistik som också sträcker sig fram till och med februari 2013. Fabrikat som ännu inte fått några nya bussar registrerade under 2013 syns inte i Nya Tunga Bussligan.
Hur kan 162 bussar plötsligt dyka upp som nyregistrerade?
– Vi har minst sagt smugit med det här, bussarna har fraktats hit helt anonymt per båt via Trollhätte kanal, vi har själva beställt bussarna och registrerat dem utan att ha någon slutkund ännu. Nu står de här på ett gärde uppe på Kinnekulle som vi hyrt av en lantbrukare, men det är bara tillfälligt, säger
Rutger Berneklef, vd för Bereklef Coach & Buses och Berneklev Global Event. Han fortsätter:
– På så sätt får vi ett genombrott i statistiken och det är det som räknas. När fabrikatet syns så finns det, alltså får vi snart in beställningar, det är jag övertygad om. Personligen hoppas jag mycket på Göteborgs stadstrafik, Vänersborg, Skövde och Mariestad. Bussarna vi har här drivs på olika sätt, biogas, RME, elhybrid. Men om kunden vill ha något annat har jag en expert som fixar det snabbt.
Finansieringen av projektet Sunlong och Cometa har uppskattats till 492 miljoner kronor, en ansenlig summa för ett litet aktiebolag, kan det tyckas. Hur har ni burit er åt för att kunna köpa bussar för nästan en halv miljard?– Jag säger bara Koenigsegg, ett litet bolag som lade bud på hela SAAB. Men till skillnad från dem har vi riktiga finansiärer bakom oss med riktiga pengar som på det här sättet så att säga köper in sig på den svenska bussmarknaden, säger Rutger Berneklef.
Vilka som ligger bakom vill Rutger Berneklef för dagen inte gå in på i detalj, men han antyder att såväl ryska oligarker som ”udda fordonsföretag i Europa” finns i kulisserna. Att detta händer samtidigt som Nya Tunga Bussligan introduceras är naturligtvis märkligt. Men det beror på att statistiken kommer från nystartade cypriotiska företaget
Berneklef Event and Statistics Inc. Anledningen till det är i sin tur att vår tidigare trogne leverantör
Bil Swedenmed omedelbar verkan slutat leverera statistik på nyregistrerade bussar från och med 1 april 2013. Kanske kommer Bil Sweden tillbaka 2 april med en helt annan statistik över nyregistrerade tunga bussar. Det får vi alla veta tisdag 2 april.