Kollektivtrafikdagen genomförs 14 maj i Stockholm Conference Center mitt i Stockholms city. Dagen bjuder på samlat expertvetande kring temat Kollektivtrafiken som tillväxtmotor. Föredrag varvas med flera tillfällen till diskussion och branschmangel Nu när det knappt återstår fyra veckor till Kollektivtrafikdagen börjar det bli ganska fulltecknat i anmälningslistan, det återstår nu endast några tiotal platser – fixa plats snabbt genom att
KLICKA HÄR!Om platserna hinner ta slut hamnar din anmälan på kölistan och då erbjuds du plats vid eventuella återbud.
Först ut bland Kollektivtrafikdagens talare är
Christer G Wennerholm(M), Trafiklandstingsråd i Stockholms län som talar om spårbunden trafik i Stockholm-Mälardalen och resten av Sverige. Mer spårprat levereras av
Christel Wiman, vd för Tågoperatörerna, hon leder deltagarna i samtal kring lönsamheten - eller avsaknaden av den - i kollektivtrafikbranschen. ”Nitlott eller vinst att få ett kontrakt om kollektivtrafik?” lyder den provokativa rubriken på hennes anförande.
Anders Karlsson, chefredaktör för tidningarna TRAFIKFORUM och RESFORUM ger oss en översikt av läget för branschens aktörer; han talar om fortsatt expansion för Europas kollektivtrafikgiganter.
Första året med marknadsöppning - Vad är problemet? Det har nu gått ett drygt år med den nya lagstiftningen. Det mesta är dock sig ganska likt. Samma operatörer inom järnvägen som tidigare och få kommersiella initiativ i länen. Varför är det såhär? Skulle det kunna vara annorlunda?
Maria Melkersson, Trafikanalys, reder ut begreppen om hur den nya lagen var tänkt och hur det blev i verkligheten.
Mikael Stamming, utvecklingsdirektör Region Skåne talar om kollektivtrafiken som ett verktyg i utvecklings- och tillväxtarbetet. Urbaniseringen och regionförstoringen fortsätter och det gör kollektivtrafiken allt viktigare som ett medel för att allt fler ska nå arbete, utbildning, kultur och fritid över en större yta, snabbare, bekvämare och miljövänligare
IBM är en stor aktör på många marknader och här delar de med sig av några erfarenheter från andra delar av världen.
Karl Hedberg, Client Executive, IBM Svenska AB. ”Tillväxt i kollektivtrafiken genom ny teknik” är titeln på hans anförande.
Hur skapar vi ekonomiska förutsättningar för en tillväxt i kollektivtrafiken?
Bengt Sörlin, ordförande kollektivtrafikmyndigheten Västernorrland talar om politisk styrning och ansvar utifrån tre perspektiv. Upphandling och avtal, offentlig och kommersiell trafik, strategisk samhällsplanering för ökad effektivitet och nytta samt tillväxt utifrån skilda geografiska förutsättningar. Bengt Sörlin är en av deltagarna i SKL:s återkommande träffar för presidierna i de nybildande regionala kollektivtrafikmyndigheterna.
Upphandlingskrav och möjligheter till attraktiv och kostnadseffektiv kollektivtrafiklösningar med buss – om det talar
Rutger Hörndahl, ansvarig för Scanias bussverksamhet i Sverige. Skillnaderna är stora när det gäller kravspecifikationer för bussar och övriga fordon i kollektivtrafiksektorns upphandlingar. Något som påverkar kollektivtrafikens kostnadseffektivitet.
Lågris lyfter kollektivtrafiken – den provokativa frågan tar
Stefan Fölsterupp på Kollektivtrafikdagen 14 maj i Stockholm Conference Center när han presenterar rapporten ”Lågtaxa lyfter kollektivtrafiken” som tagits fram gemensamt av IBM och Reforminstitutet. Tillsammans med
Lars Wiigh, IBM, gick Stefan Fölster ut i en degattartikel om detta heta ämnie i DN 25 april där diferentierade avgifter inom kollektivtrafiken förslås genom att erbjuda billigare taxa vid lågtrafik. På Kollektivtrafikdagen tar Stedan Fölster upp hur tidsdifferentierade priser i kollektivtrafiken kan ha en betydande potential att öka resandet i kollektivtrafiken utan att kräva större subventioner med skattemedel. Därtill är effekterna positiva ur ett fördelningsperspektiv. Här beskrivs argumenten, exempel från andra länder, och hur det kan införas i Sverige.
Kollektivtrafikdagens paneldebatt sker på temat 16 månader med ny kollektivtrafiklag. 1 januari 2012 började en ny kollektivtrafiklag gälla i Sverige - en lagstiftning som innebär möjligheter till ökad avreglering. Riksdagsledamöterna
Lotta Finstorp(M),
(C) och
Monika Green(S) debatterar om den nya lagen i verkligheten har bidragit till ökat kollektivt resande, ökade valmöjligheter och inneburit fördelar för branschens aktörer, eller om det finns fortsatt förbättringsutrymme. De kommer att grillas av moderatorn
John Chrispinsson.
Kollektivtrafikdagen arrangeras av tidningarna RES- och TRAFIKFORUM och nu är det
Malin Looft Nyqvistsom är projektledare efter att
gått på föräldraledighet. Kollektivtrafikdagen har många partners - läs mer om dem genom att
klicka här!