Christer G Wennerholm
”Lågtrafiktaxa kan sänka SL-kortet med hundralappar”, under den rubriken på DN Debatt 25 april, skriver Stefan Fölster, chef för Reforminstitutet och Lars Wiigh, affärsområdeschef på IBM om ett nytt grepp för att skapa effektivare och billigare kollektivtrafik i Storstockholm. Debattartikeln bygger på en ny rapport som de bägge författat och som kommer att presenteras närmare på Kollektivtrafikdagen 14 maj där medverkar. Enligt Stefan Fölster och Lars Wiigh driver den ojämna belastningen över dygnet upp kostnaden för kollektivtrafiken. Deras förslag till lösning är att införa diferentierade taxor för SL-kort beroende på när resenären vill åka. Då skulle den som väljer att bara åka under lågtrafik kunna komma undan med 300 kronor per månad medan den som alltid åker under rusningtrafik får punga ut med runt 1100 kronor per månad. Att införa lågpristaxa är ungefär som att införa trängselskatt inom kollektivtrafiken – den som vill åka när trycket är som störst betalar mer, medan den som väljer att resa under andra tiden betalar mindre. – En sänkning av biljettpriset kan vara intressant att titta närmare på att införa för de resenärer som inte reser under rusningstid. Utgångspunkten måste vara att vi ska ha biljetter som gör att fler åker med kollektivtrafiken. Under förra året ökade antalet SL-resenärer snabbare än befolkningen i Stockholms län, säger till TRAFIKFORUM/rt-forum.