Det var vid halvtvåtiden på natten mot tisdan som biogasbussen körde fast i den alltför låga tunneln – det var just biogasflaskorna på taket som gjorde bussen för hög. Biogastanken rymmer 300 kubikmeter bioga i åtta gasflaskor – fyra av tuberna lossnade och minst en sprang läck. Därmed fanns explosionsrisk och trafiken stoppades.
Under tisdagsförmiddagen 28 maj hade räddningstjänsten avvärjt risken för explositon men bussen satt då fortfarande fast i tunneln. Trafiken släpptes på i den ena riktningen till att börja med.
Biogasbussar ska inte köra genom Klaratunneln – varför bussföraren hamnade där är ännu oklart, troligen rör det sig om en felkörning. Bussen var inte i trafik men föraren chockades av händelsen och har ännu inte kunnat höras om olyckan.
Bussen var en MAN biogasbuss, en av de vanligare i SL:s stadstrafik i Stockholm. En expert från busstillverkaren fanns på plats under räddningsarbetet på natten.