TUR äger rum på Svenska Mässan i Göteborg, först som fackmässa men 21–23 mars är mässan publik. Nordic Outdoor, ett myllrande och adrenalinpumpande event med aktiviteter som klättring, kajakpaddling, rullskidor, m m, hade premiär i maj i år på Svenska Mässan. Eventet körs både inomhus och utomhus, vissa aktiviteter ägde rum på Valhalla.
– En lovande start, som verkligen gav mersmak. Runt 7 000 besök är en bra siffra och vi har fått positiva omdömen från såväl utställare som besökare. Ett förtroende som vi kommer att förvalta väl, säger
, mässansvarig Nordic Outdoor.
Till nästa gång utökas Nordic Outdoor, som kommer att ta två mässplan i anspråk.
Tidpunkten är 21–23 mars 2014, vilket innebär att Nordic Outdoor går parallellt med publikdagarna för rese- och turistmässan TUR, som har uppemot 35 000 besök.
– Vi vill poängtera att det fortfarande är två skilda mötesplatser som värnar om sin unicitet och sitt varumärke. Men vi ser ju självklart synergier inte minst mot allmänheten vilket talar för ett stort publiktryck, säger
Lisa Callert, Business Manager för Nordic Outdoor och TUR.
Martin Kössler, generalsekreterare på Scandinavian Outdoor Group, är mycket positiv till upplägget:
– Det finns stora synergier mellan Nordic Outdoor och TUR . Bland outdoorbranschens aktörer finns produktföretag, aktivitetsföretag samt reseföretag och destinationer med outdoorprofil, som även tillhör målgruppen för TUR-besökare. För Nordic Outdoor, ett nytt event, ger upplägget värdefull exponering och för TUR, som är väl etablerad, innebär den ett tillskott av energi och publikdragande aktiviteter.