I ett gemensamt remissvar, som klubbades 26 september, anser politikerna att förslaget varken räcker till för att täcka behoven av arbetspendling eller godstrafik i regionen.
– Trafikverkets förslag skulle innebära ökad trängsel för många invånare och företag i regionen samtidigt som kapacitetsbristen ökar på flera områden. Detta skulle utgöra ett stort hinder för att utveckla en hållbar region med en fungerande bostadsmarknad, sysselsättning och
kompetensförsörjning, säger
(M), Mälardalsrådets ordförande som dessutom leder gruppen av länspolitiker från Stockholm, Västmanland, Uppsala, Örebro, Sörmland, Östergötland och Gotland, som gemensamt står bakom remissvaret.
Exempel på stråk där kapaciteten måste ökas för att klara behoven är Mälarbanan, Ostkustbanan, godsstråket genom Bergslagen norr om Mälaren och Västra stambanan. I remissvaret påminner regionens politiker också om den överenskommelse som gjorts i ”Avtalet om medfinansiering av Citybanan”, där genomförandet är en förutsättning för framtida utveckling av regionens
transportsystem.
– Prognoserna för befolknings- och sysselsättningstillväxt i våra större städer leder till stora behov av ökad kapacitet på banorna för pendling mellan Stockholm och regionens större städer. Vi är beredda att öka trafiken efter behoven, men då krävs också att Trafikverket ökar kapaciteten, säger Christer G Wennerholm.