Staden Metz ligger i Lorraine i nordöstra Frankrike och har drygt 120000 invånare med en trång, medeltida stadskärna. Den ökande biltrafiken har bokstavligen kvävt stadens centrala delar, de styrande politikerna tvingades göra något för att skapa ett effektivare kollektivtrafiksystem. Lösningen blev ett BRT-system med 24 meter långa bussar i fyra olika färger i två linjer. Bussarna, tillverkade av belgiska Van Hool, ser mer ut som spårvagnar och de har tilldelats total exklusivitet med egna körfält.
I Metz är det staden som är beställare av det nya trafiksystemet till den kommunala operatören Metz Métropole som sköter all kollektivtrafik i staden. De nya bussarna är hybridbussar helt byggd på elmotorer som får sin el via batterier. Dieselmotorn längst bak som genererar ström till systemet vid behov.
– Ett trafiksystemen av det här slaget uppstår inte av sig självt, de kräver politiska beslut. I Metz var politikerna modiga att ta det och vi är övertygade att det här kommer att bli en succé som sprider sig runt om i världen, sa
, delägare i Van Hool vid invigningen i Metz.
Nästa år är det Malmös tur att få sin första superbusslinje med bussar som i stort sett är identiska med dem som nu rullar i Metz.