Orsaken till den rådande situationen är att den kommersiella trafiken varken kan eller får chansen att konkurrera med dagens skattefinansierade trafik. Det framgår av rapporter från både Transportstyrelsen, Trafikanalys och Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR.
– BR har vid flertalet tillfällen poängterat de orsaker som olika myndigheter, nu senast Transportstyrelsen, lyfter fram i sina rapporter. Vi anser att det är mycket positivt att Transportstyrelsen på detta sätt bevakar att lagen om marknadsöppningen efterlevs av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, säger
, ansvarig för kommersiell busstrafik på BR.
Transportstyrelsen hänvisar även till Trafikanalys marknads-öppningsrapport från årsskiftet 2012-2013. Alla tre rapporterna har visat på de problem som hindrar marknadsöppningen:
Nästan all trafik är upphandlad lång tid framöver.Förutom att trafiken är upphandlad på lång sikt så måste kommersiella aktörer konkurrera med subventionerad verksamhet som till cirka 50 procent finansieras via skattesedeln.Kommersiell trafik får inte tillträde till terminaler och hållplatser på ett konkurrensneutralt sätt.Kommersiell trafik får inte tillträde till olika informationssystem på ett konkurrensneutralt sätt.Kommersiell trafik får inte tillträde till biljettsystem på ett konkurrensneutralt sätt.