Det går fortsatt trögt för de tunga bussarna med ett lysande undantag: MAN gör sitt bästa år någonsin och ser ut att ta hem Tunga Bussligan 2013. Visserligen återstår det två månader av året, men det ska till ett mindre mirakel för att någon av de bättre konkurrenterna ska kunna köra förbi den tyska bussen.
MANblev också bäst under oktober med 19 nya bussregistreringar. Därefter kom
Solarismed 17 nya bussar, den polska bussen verkar nu vara på väg att komma tillbaka på den svenska marknaden, även om det är långt kvar till toppåret 2010 då Solaris nådde marknadsandelen 15,6 procent och blev trea efter Volvo och Scania.
Två tillverkare delar på tredjeplatsen för oktober,
Kässbohrer-Setraoch
Mercedes-Benzfick vardera 4 nyregistreringar. Det blev också delad femteplats mellan problemtyngda
Scaniaoch lyxiga
Neoplan, vardera 3 nya bussar.
Volvosom nyligen tillkännagav stora nedskärningar på grund av vikande orderingång, blev oktobersjua med 2 nya tungviktare.
VDLfick en enda, övriga fabrikat kammade noll i oktober.
Sammantaget gör detta att Tunga Bussligans rangordning är oförändrad jämfört med förra månaden. Men där kan det bli förändringar eftersom många ligger nära varandra.
TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-OKTOBER 2013
FabrikatAntalAndel(Andel 2012)MAN
355 38,3 (10,1)
Volvo152 16,4 (31,4)
Mercedes-Benz119 12,8
(9,0)
Kässbohrer-Setra95 10,2 (3,9)
Solaris76 8,2 (6,6)
Scania53 5,7 (26,4)
Irisbus39
4,2 (1,2)
VDL25
2,7
(7,8)
Temsa8 0,9 (1,4)
Neoplan6 0,6 (1,0)
1 0,1
(1,1)
Källa: Bil SwedenFOTNOT.
Andel 2012 anger fabrikatets totala marknadsandel 2012. Fabrikat som ännu inte fått några nya bussar registrerade i år syns inte i Tunga Bussligan 2013.