23948sdkhjf

Stort intresse för Umeå

Visit Umeå rapporterar största ökningen någonsin i antalet besökare på sin webbplats. En orsak tros vara kulturhuvudstasåret i Umeå 2014.
Det stora intresset kan också kopplas bland annat till Umeå 2014:s Europaturné Caught by Umeå och Lonely Planets topplista med attraktiva besöksmål.

Visit Umeå märker tydligt hur intresset för Umeå växer inför kulturhuvudstadsåret. I början av september 2013 lanserades en ny webbplats och de första elva dagarna i november visade besöksmätningen på visitumea.se en ökning på 40 procent jämfört med samma period förra året. Den största ökningen står internationella besökare för men antalet svenska besökare ökar också.

– Vi har aldrig tidigare haft en sådan stor ökning. Vi kopplar den till Umeå2014:s marknadsföringsturné i Europa och att reseförlaget Lonely Planet nyligen placerade Sverige på sin topplista över heta resmål, bland annat med hänvisning till kulturhuvudstadsåret i Umeå 2014, säger Anna Wikholm Kjellberg , vd för Visit Umeå AB.

Några exempel från webbstatistiken:
Besök totalt: Ökning med 40%
Besök från Finland: Ökning med 300%
Besök från USA: Ökning med 200%
Besök från Tyskland: Ökning med 180%
Besök från Storbritannien: Ökning med 100%
Besök från Sverige: Ökning med 25%
Det ökade intresset från Finland kan också knytas till att allt fler åker färjelinjen mellan Umeå och Vasa. De sidor på visitumea.se som lockar flest besökare handlar om evenemang, besöksmål och shopping.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063