23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Snälltåget åter på spåren

Snälltåget var en gång ett välkänt begrepp inom den svenska järnvägen. Nu kommer det tillbaka i nygammal tappning, bland annat med klassiska restaurangvagnen Krogen.

Vänliga priser, hemtrevlig krogvagn, nytt utseende och enkelt att boka biljetter på en ny webbplats. Så ser konceptet ut när Veolia transports fjärrtågsverksamhet byter namn till Snälltåget den 21 november. Huvudsträckan är Malmö–Stockholm, men under vintern går Snälltåget hela vägen till Åre.

– Snälltåget vill erbjuda en mer personlig resa och är mindre än de flesta aktörer i tågbranschen. Våra tågvagnar har en gammaldags charm och i restaurangvagnen serveras varm mat på riktigt porslin. Genom det nya varumärket vill vi bli tydligare med vad vi erbjuder kunden, säger

Marco Andersson

, marknads- och försäljningsansvarig på Snälltåget.

Snälltåget trafikerar sträckan Malmö–Stockholm året runt. Avgångarna ligger i första hand i anslutning till och under veckosluten, eftersom det är då flest reser. De perioder på året när efterfrågan är stor finns avgångar varje dag. Under vintersäsongen kör Snälltåget vidare från Stockholm hela vägen till Åre och under sommaren går det även tåg på sträckan Malmö-Berlin.

– Vi vill erbjuda bra resor till bra priser. Den som bokar tidigt har störst möjlighet att få det lägsta priset. Då kan man åka hela vägen från Stockholm till Malmö för bara 149 kronor, säger Marco Andersson.

Snälltåget har en klassisk restaurangvagn kallad Krogen. Vagnen är tydligt utmärkt i en annan färg och inredningen går i klassisk stil med mörkt trä, gardiner och lampor vid varje bord och ger en känsla av äldre tiders restaurangvagnar. Varm mat serveras på porslinstallrik och drycken i riktiga glas.

FAKTA/Om Snälltåget

Antal hästkrafter: 6 400 kW

Lokets vikt: 85 ton

Vagnarnas vikt: 40–44 ton

Maxhastighet: 160 km/h

Medelhastighet: Malmö–Stockholm 117 km/h

Drivmedel: Miljömärkt el i form av vattenkraft och vindkraft

Tågets längd: Upp till cirka 400 meter, beroende på antal vagnar

Antal anställda: 30

Sittplatser i krogvagnen: 40

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web03