23948sdkhjf

EU-stöd till Norrbotniabanan

EU har fattat slutgiltigt beslutet om att prioritera ett utbyggt strategiskt europeiskt stomnät. I detta nät, som ska vara klart 2030, ingår Norrbotniabanan som en viktig delsträcka.
– EU-s beslut gör att ännu en pusselbit för finansieringen faller på plats, säger Gusten Granström , vd, Norrbotniabanan AB

Vid Europaparlamentets plenarsammanträde den 19 november antogs det omarbetade förslaget till det Europeiska transportnätet TEN-T och till Fonden för ett sammanlänkat Europa. I beslutet ingår prioriteringen av ett utbyggt strategiskt europeiskt stomnät, Core Network, dit största delen av den europeiska finansieringen styrs. I detta stomnät ingår Botniska korridoren som sträcker sig längs både den svenska och finska sidan av Bottniska viken. I den Botniska korridoren utgör den 27 mil långa Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå en delsträcka.

– EU-s beslut innebär rent konkret att de är beredda att stå för upp till 30 procent av kostnaden för bygget av Norrbotniabanan, vilket i praktiken innebär drygt sju miljarder kronor. Det fattade beslutet innebär också att NBBAB på nytt kommer att gå in med en ansökan om EU-finansiering och för regeringen blir det ännu viktigare att tillsätta en förhandlingsperson för projektet. Tillsammans med regionens erbjudande till finansiering är detta ett gyllene tillfälle att sätta spaden i jorden för det efterlängtade projektet, säger Gusten Granström.

Ett helt avgörande beslut
Det europeiska stomnätet ska stå klart senast 2030. I Trafikverkets kapacitetsutredning beräknas byggtiden för Norrbotniabanan till tio år och därför bör halva kostnaden tas med till 2025. Allt är förberett i form av järnvägsutredningar för hela sträckan och när finansieringsfrågan är förhandlad återstår bara att upprätta järnvägsplaner, upphandla entreprenörer, sätta spaden i jorden och bygga järnvägen.

– Sveriges regering står nu inför ett beslut som är helt avgörande för hur infrastrukturen i Sverige och Europa kommer att se ut i framtiden Vi hoppas att både Trafikverket och regeringen agerar och inte försitter ett gyllene tillfälle att få medfinansiering för ett viktigt infra-strukturprojekt i en investeringsintensiv region som skriker efter arbetskraft. När den nationella transportplanen klubbas igenom 2014 måste Norrbotniabanan finnas med, säger Peter Roslund , Norrbotniabanegruppens ordförande.

FAKTA/Om omröstningen
Europaparlamentets omröstning om TEN-T och CEF skedde den 19 november. Så snart den är klar, be-handlas förordningsförslagen om TEN-T och CEF omgående av Rådet och därefter offentliggörs förord-ningarna i EUs officiella tidning. Vid offentliggörande i Official Journal (Europeiska unionens officiella tidning) träder CEF-förordningen och TEN-T-förordningen i kraft. Allt beräknas ske inom 2-3 veckor efter plenumomröstningen. En förordning är en bindande rättsakt, och när den har trätt i kraft gäller den likadant i alla medlemsländer som en del av den nationella lagstiftningen (i detta fall med tillämpning från den 1 januari 2014).
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078