23948sdkhjf

Wäreborn Schultz summerar

18:e november övergick Charlotte Wäreborn Schultz till att vara vd på heltid för X2AB. Här ger hon en personlig summering av sina 6 år som vd för Svensk Kollektivtrafik.
Den 18 november slutade jag som vd på Svensk Kollektivtrafik och övergick till att vara vd på heltid i X2AB, en ny utmaning. Det har hänt en hel del de här sex åren sedan vi samlade branschen genom att bilda Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik, satte upp fördubblingsmålet på vägen mot en gemensam vision och fick med oss regeringen på att dra åt samma håll. Vi i branschen har gjort det som ankommit oss, utvecklat, byggt ut kollektivtrafiken och gjort den mer attraktiv. Det är en resa vi alla kan vara väldigt stolta över. Samtidigt har staten stöttat vårt arbete och bidragit med ny kollektivtrafiklag, infrastruktursatsningar med mera.

Det har varit spännande att se hur rollerna mellan olika aktörer har förändrats sedan de regionala kollektivtrafikmyndigheterna bildades. Länstrafikbolagen har fått se sin roll förändrad vilket givetvis varit omvälvande. På riksplanet har detta helt naturligt fått till följd att Svensk Kollektivtrafik nu i allt större utsträckning och inom område efter område samarbetar med SKL som är de regionala kollektivtrafikmyndigheternas intresseorganisation. Det är en utveckling som alla vinner på. Samordningsfördelarna mellan Svensk Kollektivtrafik och SKL är betydande och jag ser det som helt naturligt att denna process fortskrider.

Arbetet inom Partnersamverkan har också gått in i en ny fas. Under SKL:s ledning är nu fokus på de regionala trafikförsörjningsprogrammen och den politiska styrningen av kollektivtrafiken, kollektivtrafikens finansiering och kostnadsutveckling, avtalsprocessen samt infrastruktur och samhällsplanering med kollektivtrafiken som verktyg.

På nationell nivå har nya aktörer tillkommit. Genom tillkomsten av K2, branschens nya forskningscentrum, har branschen fått en naturlig gränsyta mot akademin när det gäller forskning och kompetensutveckling. Genom X2AB har branschen fått ett nytt samverkansbolag som ägs gemensamt av regionala kollektivtrafikmyndigheter och trafikföretag och som ska driva utvecklingsprojekt som är effektivare att genomföra tillsammans i branschen än var för sig. X2AB ska också säkerställa att resultaten av utvecklingsarbetet kan nyttjas av alla aktörer i branschen utöver att de naturligtvis ska tillföra värde för resenärerna och samhället som helhet.

Nu gäller det att vi hjälps åt i branschen att ta kollektivtrafiken till nästa utvecklingsnivå. En bra plattform att ta sats i för att diskutera vad som krävs för det är den ”Färdplan för kollektivtrafikens roll i en hållbar samhällsutveckling” som Svensk Kollektivtrafik och K2 nyligen tagit fram tillsammans med ett stort antal branschexperter. Här kan du beställa boken.Det har redan tagits många initiativ sedan Färdplanen publicerades. Svensk Kollektivtrafiks styrelse kommer att få en statusrapport den 5 december om vem som gör vad för att förverkliga Färdplanens idéer och förslag.

Ett centralt budskap i Färdplanen är att hålla fast vid fördubblingsmålet. Mot bakgrund av kollektivtrafikens betydelse som verktyg för att nå klimatmålen och andra viktiga samhällsmål, är fördubblingsmålet i sig viktigare för mig än tidpunkten för när målet ska vara uppnått. Att ifrågasätta fördubblingsmålet av besparingsskäl eller andra skäl vore olyckligt. Vi behöver det målet som enande kraft i branschen även framöver.
Tack för ett mycket gott samarbete under dessa år. Jag ser fram emot fortsatt god samverkan i min nya roll.

Charlotte Wäreborn Schultz

Läs Anders Karlsson intervju med Charlotte Wäreborn Schultz som publiceras i TRAFIKFORUM nr 10 den 18 december!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093