23948sdkhjf

CGI vann Skånetrafiken

Svenska IT-tjänsteföretaget CGI har fått förtroendet att leverera system för digitala kundmöten till Skånetrafiken via kundtjänst, kundcenter eller via digitala kanaler.
CGI och Skånetrafiken ska framställa ett lättillgängligt modernt gränssnitt så att resenärerna bemöts på ett enhetligt och professionellt sätt oavsett om kontakten med Skånetrafiken sker via kundtjänst, kundcenter eller via digitala kanaler som smartphone, surfplatta eller traditionell webb. Målet är att förenkla resandet för de resenärer som varje dag genomför ungefär 250 000 resor med Skånetrafiken genom att göra det enklare att hitta rätt information på en av Skånes mest välbesökta webbplatser, skanetrafiken.se

CGI vann upphandlingen, som omfattar en helhetslösning för CMS, CRM, e-handel, kundärendesystem, ny webbplats och integrationsplattform. Avtalstiden för implementationen är 16 månader och därefter löper förvaltningsavtalet på fyra år med möjlighet till förlängning med två plus två år. Projektet har nyligen startats. I uppdraget ingår exempelvis nya bättre betaltjänster för biljettköp, ökade möjligheter för kunder att överblicka trafikläget och planera sin resa samt enklare sätt för Skånetrafiken att kommunicera med kunderna.

– Vi tycker det ska bli spännande att samarbeta med CGI och deras partners kring framtidens digitala kundmöte. De presenterade den bästa lösningen i upphandlingen utifrån våra bedömningskriterier för kvalité, samverkan och pris, och de har visat att de har både en genomarbetad lösning och ett kompetent projektteam på plats, säger Camilla Bunke , försäljningschef på Skånetrafiken.

– Vi är väldigt glada över att få hjälpa Skånetrafiken att utveckla hela det sätt på vilket de arbetar med sina kunder, där digitala tjänster utgör en viktig del. Dagens resenärer ställer höga krav på smarta och lättillgängliga verktyg, både för att förenkla resandet men också för att få rätt service. Vi ser fram emot att tillsammans utveckla lösningar som hänger ihop och som verkligen blir till nytta för de hundratusentals personer som varje dag förlitar sig till Skånetrafiken för att ta sig från A till B, men också för Skånetrafikens egna medarbetare, säger Bengt-Göran Kangas , ansvarig för offentlig sektor på CGI Sverige.

Utvecklingen av den nya tekniska plattformen har nyligen inletts och beräknas pågå i 16 månader. Plattformen baseras på teknik från EPiServer och Microsoft. Den ska bland annat klara av att hantera cirka 1,7 miljoner besök på Skånetrafikens webbplats varje månad och att behandla företagets ungefär 300 000 kundärenden varje år. I projekt och produktion samarbetar CGI bland annat med Star Republic, som sysslar med elektronisk mellanhandel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.395