– I regeringens lagförslag gällande kvotplikt för biodrivmedel missgynnas HVO kraftigt jämfört med andra förnybara drivmedel genom att de belägger HVO med energiskatt. Det är inte bara att sätta käppar i hjulen för kollektivtrafiken, det är att direkt motarbeta kollektivtrafiken och dess ambitioner att bli energieffektivare och miljövänligare, säger
Göran Forssén, vd för BR.
Därför har BR överklagat lagförslaget till EU-kommissionen med begäran att HVO-oljor får samma skattebefrielser som andra förnybara drivmedel. Överklagan sker efter samråd med bland andra bussbolagen Keolis, Nobina, Veolia Transport, samverkansbolaget Together och Västerbottens Bussbranschförening. BR:s medlemsföretag är mycket upprörda över regeringens behandling av HVO-oljor och flera medlemmar avser också själva att överklaga regeringens förslag. För bussföretagen är tillgång till bra förnybara drivmedel ett måste.
– Även om HVO-oljorna idag utgör en mindre del av de förnybara drivmedlen så är de av oerhört stor betydelse, säger Göran Forssén.
HVO-oljornas stora fördel är att de kemiskt är lika den vanliga dieseloljan varför de kan användas i vanliga dieselmotorer. Inga fördyrande servicekostnader eller modifieringar av motorer behöver göras vilket gör HVO unik bland de förnybara drivmedlen. Att använda HVO i en laddhybridbuss som ett exempel vore oerhört energieffektivt och ger minimal miljöbelastning. Men även för långväga busstrafik är HVO ett bra drivmedel från miljösynpunkt.