23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Keolis valde MAN

Keolis har valt MAN som leverantör av bussar till det nya trafikavtalet i Stockholms innerstad och på Lidingö. Bolaget köper totalt 195 bussar av den tyske tillverkaren.

Affären innebär att Stockholm kommer att få en av Europas modernaste och miljövänligaste bussflottor, enligt köparen Keolis. Det blir en storaffär som totalt avser 195 bussar. I ett första skede kommer 52 av dessa att vara energieffektiva hybridbussar. Hur mycket pengar affären handlar om uppger inte parterna, men gissningsvis är ordern värd gott och väl en halv miljard kronor totalt.

– Nu gör vi en satsning för att öka komforten och kvalitén för resenärerna samtidigt som vi tar ytterligare ett steg i vårt miljöarbete, säger

Magnus Åkerhielm

, vd. Keolis Sverige.

När det nya trafikavtalet träder i kraft i augusti 2014 kommer Stockholm få sina första hybridbussar. I låga hastigheter drivs bussarna av återvunnen energi från bussens bromsar vilket minskar bränsleförbrukningen och utsläppen. Det innebär även att ljudnivån och bullret kommer att minska och att närmiljön runt hållplatserna förbättras. Samtliga nya bussar har motorer som lever upp till de hårdare miljökraven (Euro 6) och hela bussflottan drivs på förnyelsebart bränsle.

– MAN och Svenska Neoplan har kunnat leverera fordon som lever upp till våra och SL:s högt ställda krav och jag är övertygad om att det kommer locka fler resenärer till våra bussar, säger Magnus Åkerhielm.

– Det är en prestigeorder och vi är hedrande över det förtroende som vi fått av Keolis. Detta är en av de största bussaffärerna som tilldelats en enskild leverantör i Sverige och beställningen är MAN:s största order av hybridbussar. Vi och MAN i Tyskland tar Keolis högt ställda krav på största allvar och hela vår leverans- och eftermarknadsorganisation kommer stå väl förberedda inför denna utmaning, säger

Claus Bay

, vd för Svenska Neoplan AB (importör av MAN bussar i Sverige).

FAKTA/De nya MAN-bussarna

52 MAN A37 hybridbussar

71 MAN A23 ledbussar som drivs av biogas

70 MAN A23 ledbussar som drivs av biodiesel

2 MAN A47 kortbussar som drivs av biodiesel

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062