– Idag ger vi Trafikverket i uppdrag att titta närmare på nya stambanor Stockholm–Malmö och Stockholm–Göteborg, sa
Catharina Elmsäter-Svärd.
Trafikverkets dagsfärska uppdrag innefattar att fördjupa kunskapsunderlaget för att regeringen ska kunna ta beslut om vad som ska göras var på berörda sträckor, hur det ska göras, i vilken takt och vilken ordning samt vad det ska kosta och finansieras. Underlaget ska presenteras före 1 mars. Idag når man all time high för både person- och godstransporter på den svenska järnvägen, vilket ställer krav för att det ska vara så bra och säkert som möjligt:
– Vi behöver ständigt jobba med utveckling av kvalitet och kapacitet, säkerhet och konkurrenskraft i infrastrukturen, säger Catharina Elmsäter-Svärd. Hon fortsatte:
– En alliansregering kommer inte att dra ner på infrastrukturanslag, vilket oppositionen har flaggat för att man kommer att göra. Oppositionen vill satsa mer på järnvägen genom att skrota Förbifart Stockholm - något som både Miljöpartiet och Vänsterpartier har i sin budget. Det kommer därför att bli svårt för Socialdemokraterna att göra något annat med sådana stödpartier.
Infrastrukturministern underströk i vanlig ordning vikten av gränsöverskridande samarbeten – över trafikslagen, över kommun-, län- och regiongränser.
Fotnot.Årets upplaga av VTI:s Transportforum har samlat 1 600 besökare och 490 föredragshållare, enligt arrangören.