23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Elmsäter-Svärd: Nya stambanor

När vi väl vårdar den infrastruktur vi har måste vi också våga tänka framåt, sa Catharina Elmsäter-Svärd i sitt öppningsanförande som inledde Transportforum 2014 i Linköping 8 januari.

– Idag ger vi Trafikverket i uppdrag att titta närmare på nya stambanor Stockholm–Malmö och Stockholm–Göteborg, sa

Catharina Elmsäter-Svärd

.

Trafikverkets dagsfärska uppdrag innefattar att fördjupa kunskapsunderlaget för att regeringen ska kunna ta beslut om vad som ska göras var på berörda sträckor, hur det ska göras, i vilken takt och vilken ordning samt vad det ska kosta och finansieras. Underlaget ska presenteras före 1 mars. Idag når man all time high för både person- och godstransporter på den svenska järnvägen, vilket ställer krav för att det ska vara så bra och säkert som möjligt:

– Vi behöver ständigt jobba med utveckling av kvalitet och kapacitet, säkerhet och konkurrenskraft i infrastrukturen, säger Catharina Elmsäter-Svärd. Hon fortsatte:

– En alliansregering kommer inte att dra ner på infrastrukturanslag, vilket oppositionen har flaggat för att man kommer att göra. Oppositionen vill satsa mer på järnvägen genom att skrota Förbifart Stockholm - något som både Miljöpartiet och Vänsterpartier har i sin budget. Det kommer därför att bli svårt för Socialdemokraterna att göra något annat med sådana stödpartier.

Infrastrukturministern underströk i vanlig ordning vikten av gränsöverskridande samarbeten – över trafikslagen, över kommun-, län- och regiongränser.

Fotnot.

Årets upplaga av VTI:s Transportforum har samlat 1 600 besökare och 490 föredragshållare, enligt arrangören.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|instance-web03