23948sdkhjf

Elmsäter-Svärd: Kör- och vilotidssystemet är rättssäkert!

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd framhåller till rt-forum att systemet för att skapa rättssäkerhet vid kontroll av kör- och vilotider är rättssäkert.
– Våra kontrollmyndigheters analysutrustning är konstruerade så att de kan verifiera att gällande kör-och vilotidsbestämmelser följs, säger hon. Det är förstås också tillståndshavarens eget ansvar att försäkra sig om att färdskrivare och övrig utrustning man själv har valt är lämplig för ändamålet. Jag avser inte att vidta några åtgärder i detta hänseende.

Rt-forum ställer frågan till infrastrukturministern med anledning av att såväl buss- som lastbilsåkare och branschorganisationer inom dessa sektorer sammanställt brister i hur kör- och vilotidsregler registreras via digital färdskrivare. Lastbilar och bussar i yrkestrafik har som bekant förarkort och färdskrivare för att man ska kunna kontrollera att de anställda följer lagstadgade kör- och vilotider. Buss- och lastbilsåkerier har analysverktyg för kontroll av förarnas rapportering. Men när polisen eller Trafikverket gör samma kontroller kan deras analysverktyg i vissa fall visa helt andra resultat.

– Jag vill i det här sammanhanget påminna om att Transportstyrelsen vart tredje år kommer att genomföra och analysera tillståndsmätningar av regelefterlevnaden inom yrkestrafiken på väg, säger Catharina Elmsäter-Svärd i en intervju till rt-forum i samband med Transportforum i Linköping.

Catharina Elmsäter-Svärd betonar att det är viktigt att Transportstyrelsen har en fortlöpande dialog med yrkestrafiksektorn.

– Transportstyrelsens generaldirektör Staffan Widlert och hans medarbetare träffar regelbundet yrkestrafikens företrädare och utövare, men det är viktigt att betona att det är ett EU-regelverk som styr.

Nyligen uppmärksammade den socialdemokratiske riksdagsledamoten Hans Hoff det faktum att buss- och lastbilsåkerier upplever brister i hur kör- och vilotidsregler registreras.

– För buss- och lastbilsåkerier finns flera olika fabrikat av analysverktyg att tillgå, och eftersom dessa inte regleras i någon lagstiftning skapar varje tillverkare ett eget system, framhåller han. Transportstyrelsen och polisen har ett eget analysverktyg med en rad avancerade funktioner, men verktyget är inte tillgängligt för buss- och lastbilsåkerier. För att seriösa åkare ska kunna följa gällande lagar i sin verksamhet måste de givetvis få tillgång till analysverktyg som innehåller samma funktioner som de kontrollerande myndigheterna använder sig av. Det är inte rimligt att trots att seriösa åkeriföretag har teknisk utrustning för kontroll kan tekniska brister ändå innebära att företag måste betala hundratusentals kronor i sanktionsavgifter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.159