23948sdkhjf

Sydsvenskar gillar stambansplaner

Regeringen har uppdragit åt Trafikverket att utreda bland annat Södra stambanan till Malmö, detta avslöjades under Transportforum i Linköping. Toppen, tycker sydsvenska politiker.
Uppdraget om att utreda såväl Södra som Västra stambanan skal redovisas senast den 28 februari, det meddelade infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd på Transportforum i Linköping.

– Beskedet är viktigt för hela Skåne och för Malmö som tillväxtmotor, säger Karolina Skog (MP) kommunalråd och 1:a vice ordförande i tekniska nämnden i Malmö och en av de på Transportforum närvarande representanterna för Stambanan.com, ett nätverk av 26 kommuner, de tre regionförbunden i Småland, Region Skåne och Sydsvenska handelskammaren.

– Stambanan är en viktig pulsåder genom hela Sydsverige, inte minst för Älmhult som med Ikea är kärnan i en växande och dynamisk arbetsmarknadsregion, säger Elizabeth Petolla (C), kommunstyrelsens ordförande i Älmhult.

– För östra Småland med städer som Växjö och Kalmar den viktiga länken norr och söderut, säger Roger Kalif (S), Kalmar kommun.

Stambanan.com har tidigare räknat på vad som krävs för att Södra stambanan ska fungera väl för sina uppgifter. För drygt 10 miljarder kronor kan en ny sträckning för bara persontrafik byggas mellan Lund och Hässleholm, vilket är 6 miljarder mindre än den schablonmässiga beräkning som tidigare har cirkulerat. Med fyra i stället för två spår kan det ökande trafikbehovet i hela landet mötas. Norr om Hässleholm behövs det bara mindre åtgärder för att kunna öka tågens hastighet till 250 km/h. Detta uppdrag stämmer väl överens med tidigare förslag om att satsa 45 miljarder på Södra stambanan.

– Med en ny sträckning mellan Lund och Hässleholm stärks Hässleholm som knutpunkt för hela nordöstra Skåne, säger Pär Palmgren (M), kommunstyrelsens ordförande i Hässleholm.

Södra stambanan – hela stråket Stockholm–Malmö – med sin person- och godstrafik är av stor nationell och europeisk betydelse för tillväxt och miljö. Den hyser 22 procent av all tågtrafik i Sverige och är en viktig del av Transeuropean network, TEN-T.

– Södra stambanan är således utomordentligt viktig för både person- och godstrafiken, för ökad kapacitet och kortare restider är en upprustad Södra Stambana nödvändig, säger Torbjörn Svensson (S), ordförande i tekniska servicenämnden i Nässjö.

Inte minst betydelsefull är banan för den regionala utvecklingen.

– Stambanan kopplar hela Sydsverige till Stockholm och en rejäl kapacitetsökning för mer kollektivtrafik är bra, både för arbetspendling och för att stärka näringslivets konkurrenskraft, säger Pontus Lindberg (M), regionala tillväxtnämndens ordförande i Region Skåne, tillika ordförande i stambanan.com.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078