23948sdkhjf

Mångmiljardregn över dansk järnväg

I Danmark har en mångmiljardsatsning på landets järnväg just beslutats. Beslutet får beröm av Tåtoperatörernas Christel Wiman som gärna ser liknande helhetsgrepp från den svenska regeringen.
Den danska regeringen tillkännagav på tisdagen att man tillsammans med de politiska partierna Dansk Folkeparti och Enhedslisten har ingått ett avtal med namnet En moderne Jernbane – udmöntning af Togfonden DK. Avtalet innebär att det avsätts motsvarande cirka 35,5 miljarder svenska kronor (28,5 miljarder danska kronor) till ett ”historiskt lyft” av det danska järnvägsnätet.

Avtalet innebär att den så kallade tim-modellen (Timemodellen) genomförs och att merparten av det danska järnvägsnätet elektrifieras. Det innebär att man framöver kan köra med moderna, klimatvänliga eltåg på en timma på sträckorna Esbjerg – Odense, Aalborg – Aarhus, Aarhus – Odense och Odense – Köpenhamn.

Effekterna av de snabbare förbindelserna kommer, tack vare en smartare tillrättaläggning av körplanerna med prioriterade tåg med korta bytestider till Timemodellens tåg, att sprida sig till hela landet och kommer även resenärerna till gagn även utanför storstäderna.

I samband med det här lyftet av dansk järnväg genomförs samtidigt hastighetsuppgraderingar på en lång rad regionala banor, som i synnerhet kommer att gagna de danskar som bor i ytterområden, samt förstärka de markanta restidsvinster som Timemodellen medför.

I samband med avtalet har det också beslutats att bygga en helt ny järnväg till Billund samt att investera i extra spår och ökad kapacitet i Nordgylland.

– Jag vill gärna lyckönska danskarna, säger Danmarks transportminister Pia Olsen Dyhr . För i och med dagens avtal får vi äntligen en modern, snabb och grön järnväg i Danmark En järnväg som kommer att bli ett rejält konkurrenskraftigt alternativ till bilen och skapa helt nya möjligheter till att använda kollektivtrafiken och samtidigt få mer tid till att få vardagen att hänga samman.

Pia Olsen Dyhr framhåller att man skapar ett avsevärt snabbare tågsystem för hela Danmark.

– Vi säkerställer grönare transporter i Danmark, säger hon. Konkret innebär avtalet en minskning av koldioxidutsläppen med 220 000 ton om året, eftersom man framöver kommer att kunna köra med snabba, moderna eltåg i hela Danmark.

Christel Wiman , vd för Tågoperatörerna, kommenterar:
– Järnvägen står inför en renässans och det finns ett ökat intresse över hela världen för satsningar på järnvägen som det hållbara transportalternativet.
Danmark har en del att ta igen inom just elektrifierings- och signalområdet och det är glädjande att den i och för sig nödvändiga uppgraderingen nu sker. Den danska regeringens helhetsgrepp för att lyfta den danska järnvägen till en modernare och hållbarare nivå är bra. En jämförelse med Sverige - Sveriges järnvägsnät är betydligt mer omfattande och vidsträckt, vilket också påverkar investseringsnivåerna. Efter de stora järnvägsutredningarna har även den svenska regeringen beslutat att satsa på järnvägen genom i första hand ökat underhåll. Vi ser dock ännu inte några riktiga effekter i systemet av de satsningarna. Efterfrågan på järnvägstransporter har aldrig varit högre än idag.Nu gäller det för politiken att ta ett helhetsgrepp om järnvägens roll som ett ledande transportsätt i Sverige och i norden.

– Hur beslutade medel används och kommer till största nytta måste också styras och följas upp. Bristande effektivitet kan i värsta fall bli som ett svart hål för hela systemet.Breda uppgörelser behövs om mål och medel som håller över valperioderna för att både återställa och utveckla järnvägen till vad resenärer, industri och varuägare behöver och efterfrågar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078