23948sdkhjf

Kommersiell trafik kan utvecklas

Det går att utveckla den kommersiella trafiken – det anser Charlotte Wäreborn Schultz, vd för X2AB, trots att så få kommersiella linjer startats sedan nya lagen infördes.
DEBATT
Marknadsöppningen av den regionala kollektivtrafiken har hittills inte fått det genomslag som många hoppades på. Av den ”Färdplan för kollektivtrafikens utveckling i en hållbar samhällsutveckling” som K2, branschens nya kunskapscentrum och Svensk Kollektivtrafik, tog fram förra året tillsammans med ett stort antal branschaktörer, framgår att endast 24 nya kommersiella linjer hade tillkommit efter att den nya kollektivtrafiklagen trätt i kraft 2012. Mindre än 10 procent av det totala utbudet bestod enligt Färdplanen av kommersiell trafik.

Denna bild bekräftas av Trafikanalys. Myndigheten visar i en rapport att utvecklingen går trögt men understryker att man måste ha respekt för att det tar tid innan en ny lagstiftning får genomslag. I en undersökning våren 2013 som konsultföretaget Sweco genomfört på uppdrag av Trafikanalys konstateras också att etablering på kommersiella villkor inte fungerar enligt lagstiftarens intentioner.

Som jag ser det handlar det sannolikt om att trafikavtalen ofta sträcker sig över många år och att det därför normalt tar lång tid innan en upphandlad trafik kan ersättas av en kommersiell. Men det handlar också om en mognadsprocess där de regionala kollektivtrafikmyndigheterna först vill se hur trafiken fungerar på de nya kommersiella linjerna och hur uthållig trafiken är, innan de tar nästa steg. Om resenärerna är nöjda och trafiken är långsiktig och stabil tror jag emellertid att myndigheterna efter en tid i större utsträckning kommer att avstå från att upphandla och istället släppa fram fler kommersiella aktörer.

Men det går naturligtvis att påskynda den här processen. I Skåne har man en mycket positiv inställning till kommersiell trafik och uppfattar kommersiella initiativ som en möjlighet att utveckla och bredda trafikutbudet samt medverka till att skapa bra lösningar som underlättar och förenklar och därmed skapar mervärde för resenärerna. Därför har Region Skåne och Skånetrafiken gått ut med ett samlat erbjudande till trafikföretagen om att samarbeta för att utveckla den kommersiella trafiken tillsammans med Skånetrafiken. Målet är att bedriva den kommersiella trafiken tillsammans med den upphandlade under ett samlat ”paraply” för all kollektivtrafik i Skåne. På det sättet räknar man också med att kunna ta tillvara de samordningsfördelar som finns mellan upphandlad och kommersiell trafik.

Västtrafik och Västra Götalandsregionen har initierat en analys av förutsättningarna för kommersiell trafik och vilket beslutsunderlag som krävs för om man ska fatta beslut om allmän trafikplikt eller inte på en linje eller inom ett område.

Jag hoppas fler tar intryck av de nämnda exemplen och tar chansen att flytta fram positionerna för att öka kunskapen om under vilka förutsättningar som den kommersiella trafiken kan spela en större roll än idag. Det handlar inte minst om att utveckla de linjer som idag inte är kommersiellt lönsamma men som skulle kunna bli det.Här har också trafikföretagen goda förutsättningar att driva på utvecklingen i nära samverkan med den regionala kollektivtrafikmyndigheten.

Charlotte Wäreborn Schultz
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125