Dags för branschmötet Vintertåg
Kraven på järnvägen ökar i alla läger och det nordiska klimatet är en utmanande faktor. Nu möts branschen på Vintertåg för en uppdatering om hur vintern på spåret ska tacklas.
Resenärer, varuägare och tågoperatörer ställer allt högre krav på driftsäkerhet, tillförlitlighet och punktlighet för den spårburna trafiken oavsett om det är vår, sommar, höst eller vinter. Den 27 mars samlas branschens aktörer i Stockholm då konferensen Vintertåg går av stapeln – en heldag om driftsäker tågtrafik i svenskt vinterklimat.
Trafikverket informerar om hur man ska lyckas bemästra ”Kung Bore” framöver. Det pågår en hel del förberedelser där nya rutiner ska leda till bättre kommunikation och snabbare och effektivare insatser när det uppstår besvärliga trafiksituationer. Trafikverket belyser även hur alla parter kan dra lärdom av erfarenheter från tidigare år och hur man ska utforma nya och tydligare krav.
Ulla Juntti från Järnvägstekniskt Centrum på Luleå Universitet redogör för en sammanfattande historik och en nulägesbeskrivning om planerade satsningar, presenterar en önskelista på vad som bör ske utifrån ett akademiskt perspektiv.
För Norrlandståg är vinterklimat vardag under stora delar av året. Björn Nilsson redogör för hur Norrlandståg på ett kompetent och framgångsrikt sätt arbetar med förebyggande underhåll, planering för vinterscenarion och hantering av situationer med inställd och/eller reducerad tågtrafik.
Erik Wik och Maria Swedin från tågtillverkaren och tågsystemleverantören Bombardier Transportation håller föredrag om hur tåget och dess material, elektronik och andra system klarar av och reagerar på snö, is, fukt, sträng kyla och andra besvärliga väderförhållanden, samt vilka krav som ställs på en underhållsdepå vintertid.
Anmäl dig nu för att säkra din plats genomatt klicka HÄR!