23948sdkhjf

Malm slår tillbaka

Flera tågurspårningar på kort tid har riktat kritik mot Trafikverkets Gunnar Malm. Nu slår han tillbaka och presenterar fem åtgärder som ska rätta till de akuta bristerna snabbt.
Gunnar Malm har beslutat om ett antal åtgärder efter de två urspårningar med godståg som på kort tid inträffat i Stockholmsområdet. Bland annat ska Trafikverkets internrevision granska besiktningsverksamheten i storstäderna. Bland de beslutade åtgärderna finns ett program för att tidigare ta hand om alla upptäckta fel, en översyn av om det finns brister i Trafikverkets organisation och rutiner, en stärkt tredjepartskontroll av underhållet och en utredning om Trafikverket kan ta tillbaka besiktningsverksamheten i egen regi.

– Jag ser mycket allvarligt på de händelser som skett den senaste tiden, liksom de uppgifter om problem i spåren som rapporterats in från banarbetare. Varje incident eller olycka är en för mycket. Vi får aldrig riskera säkerheten. Men vad som än sagts de senaste dagarna är det säkert att åka tåg i Sverige. Tåget är tillsammans med flyget det säkraste transportmedlet, det visar all statistik. Sedan 1991 har totalt tolv tågpassagerare omkommit i Sverige. Det är tolv för många. Men trots ökad trafik sker det i dag färre urspårningar än tidigare, säger Gunnar Malm . Han fortsätter:

– Järnvägen har en hög säkerhet och vi har en tydlig strategi för vårt underhåll, men det kan alltid bli bättre. Och jag har förståelse för att människor ändå upplever att det kan vara osäkert att åka tåg. Därför har jag nu beslutat om fem åtgärder för att ytterligare stärka säkerheten och underhållet.

Här är Gunnar Malms fem åtgärdspunkter:

Trafikverkets internrevision ska undersöka hur besiktningen av järnvägen sköts i storstadsområdena. Fokus ligger på vad som görs när fel rapporteras in och hur de tas om hand. Granskningen som görs med stöd av oberoende tekniska konsulter ska vara klar under första kvartalet 2014.Ett åtgärdsprogram har startat för att undersöka om det går att tidigarelägga avhjälpandet av de icke akuta fel som rapporteras in. De akuta felen avhjälps i dag omedelbart.Trafikverket ser över om det finns brister i organisation eller rutiner.Tredjepartskontrollen av underhållet stärks. Efter ett pilotförsök upphandlas nu kontroller från tredje part som ska granska att Trafikverket får det som beställts i underhållskontrakten.Vi ska utvärdera om Trafikverket kan ta tillbaka besiktningsverksamheten, som i dag utförs av entreprenörer, i egen regi. Den utvärderingen ska vara klar under första kvartalet i år.– Det är säkert att åka tåg. Vi har en plan för hur vi successivt ska återställa järnvägen i det skick som den borde vara. Vi fokuserar nu på att få vår besiktningsverksamhet att fungera som den ska göra. Vi har inga indikationer på att den inte gör det. Men jag vill än en gång säkerställa att den fungerar, säger Gunnar Malm.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.157