23948sdkhjf

Miljardsatsning på SJ2

Trotjänaren SJ2000 – tidigare X2000 – ska rustas upp för 3,5 miljarder kronor. Ordern togs hem av ABB som ska ge den 20 år gamla tekniken en rejäl ansiktslyftning.
Det var 1989 som det första snabbtågsättet av dåvarande X2000-modell levererades till beställaren SJ. Därefter byggdes ytterligare 35 tågsätt av ABB och Kalmar Verkstad fram till 1998 då det sista levererades. Maxhastigheten är 200 km/h men genomsnittshastigheterna på de svenska järnvägslinjerna är som bäst omkring 150 km/h – vilket ligger långt under de kontinentala höghastighetstågens. Tågmodellen bytte för några år sedan namn till SJ2000 och har genomgått viss förnyelse vad gäller inredning och exteriör. Nu blir det dock en total förnyelse, enligt SJ-chefen Crister Fritzson. Faktiskt en av de största satsningarna i SJ:s 150-åriga historia.

Tågtillverkare har i omgångar försökt sälja in nya moderna höghastighetståg till SJ, bland annat har Alstom argumenterat för sin Pendolino som likt SJ2000 har aktiv korglutning som gör att tåget klarar hög fart på äldre, krokigare spår. Men SJ har hukat inför att köpa nytt eftersom det skulle kräva en mycket större investering än den nu beslutade.

Klart var att något måste göras med de åldrade tågsätten om det inte kunde bli fråga om nyköp. Och nu är det alltså klart, det blir en genomgripande upprustning av de gamla trotjänarna som kommer kommer att ta fem år i anspråk innan alla tågsätten är i toppskick. SJ investerar cirka 3,5 miljarder i en genomgripande förnyelse och omgörning av SJ 2000-tågen.

– Tågresandet fortsätter att öka och den här satsningen innebär att vi ska vara resenärernas förstaval i konkurrensen de kommande 20 åren, säger Crister Fritzson , SJ:s vd.

Nya SJ 2000-tågens teknik blir toppmodern och inredningen fräschare och finare, enligt SJ. Tågen anpassas för att möta den moderna affärsresenärens krav på komfort, med möjlighet att både arbeta och vila ombord. De 36 SJ 2000-tågen utvecklades av svenska ASEA i slutet av 1980-talet (under namnet X2000) och är ett av världens främsta i sin klass. SJ2000 är den enda tågtypen i Sverige som specialanpassats med korglutning, som möjliggör att köra både snabbt och bekvämt på den kurviga svenska järnvägen. Tidigare har bara några få av tågvärldens ”Top of the line”-modeller, som ICE i Tyskland och TGV i Frankrike, bedömts vara värda att genomgå liknande upprustningsprogram. Nu sällar sig SJ2000 till det exklusiva sällskapet. En unik genomgång av tåget visar att det är i mycket gott skick. Satsningen är en medveten hållbarhets- och miljöstrategi med återanvändning av ett stort materiellt värde istället för att slänga och bygga nytt. Nya SJ 2000 kommer att minska energiförbrukningen med cirka 10 procent.

– Efterfrågan och kravet på att resa miljövänligt och bekvämt kommer bara att öka. Personresorna med tåg ökade med 59 procent mellan 1997 och 2010 och alla prognoser pekar uppåt. Inte minst i form av affärsresande när företagen skall leva upp till sina miljöåtaganden. Den här satsningen gör att SJ kommer att kunna erbjuda de bekvämaste tågresorna på storstadssträckorna en mycket lång tid framöver, säger Crister Fritzson.

ABB vann den prestigefyllda upphandlingen efter en mycket noggrann beslutsprocess. ABBs del av upprustningen handlar om 1,4 miljarder kronor. Delar av produktionen kommer att förläggas till Sverige.

– ABB presenterade helt enkelt bäst villkor och leveransplan. Samtidigt som tåget byggs om konkurrerar vi med två nya tågföretag på vår viktigaste sträcka, Stockholm-Göteborg. Nu säkerställer vi att ombyggnadsprocessen flyter smidigt med målet att öka servicen för våra resenärer, säger Crister Fritzson.

– Upprustning av snabbtåg är en växande marknad för ABB:s järnvägsverksamhet. Vi är väl positionerade för dessa uppdrag tack vare våra kombinerade kraft- och automationslösningar. Med en omfattande portfölj av traktionslösningar, kraftelektronik och projektledningsexpertis, globalt och i Sverige, är vi en pålitlig partner för världsledande tågoperatörer inklusive SJ här i Sverige, säger Ulrich Spiesshofer , koncernchef för ABB.

I det första skedet kommer dator-, driv- och styrsystem på hela SJ2000 bytas ut. Tekniken har utvecklats sedan tåget introducerades i början av 1990-talet och byts nu för att motsvara kraven för 2020-talet. Tågen kommer också att fräschas upp invändigt med ny interiör.

– Vi har involverat våra kunder som tittar på design, funktion, tjänster och produkter i de nya vagnarna. Vi är väldigt noga med att lyssna på hur våra resenärer vill ha nya SJ2000, säger Crister Fritzson.

SJ räknar med att ombyggnadsprocessen genomförs mellan 2016 och första kvartalet 2019.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095