23948sdkhjf

400 varslas av SJ

SJ AB har lagt ett varsel till Arbetsförmedlingen som berör personal inom administration och försäljning, 400 anställda varslades  21 januari. Fler varsel är att vänta framöver.
Syftet med den drastiska nedskärningen är att rusta bolaget inför den nya konkurrenssituationen och anpassa organisationen efter kundernas förändrade köpbeteenden. Med ökande konkurrens på den avreglerade järnvägen behöver SJ både sänka sina kostnader och investera för framtiden. Därför har SJ redan tidigare offentliggjort att organisationen ska minska sina kostnader med en miljard på tre år. Det är därför troligt att fler varsel kommer i framtiden, enligt vd Crister Fritzson.

Varslet påverkar inte planerad tågtrafik
– Vårt mål är att vara kundernas förstahandsval. Därför investerar vi bland annat i moderniserade tåg, utvecklar ännu bättre självbetjäningslösningar för våra kunder och inför kundvärdar på perronger. Men det räcker inte. Vi måste skapa utrymme för sänkta biljettpriser för att vara konkurrenskraftiga. Det innebär att vi måste minska våra kostnader, säger Crister Fritzson , vd på SJ.

Inom administrationen varslas 237 tillsvidareanställda, i huvudsak på huvudkontoret i Stockholm samt i Göteborg, Malmö och Krylbo. För att möta kundernas förändrade köpbeteenden varslar SJ om nedläggning av 17 resebutiker med sammanlagt 68 tillsvidareanställda. Dessutom stänger SJ resebutiken i Köpenhamn. Försäljningen i dessa resebutiker står för mindre än 4 procent och fortsätter att minska. I dag köper allt fler kunder sina tågbiljetter via digitala kanaler eller biljettombud.

Bolaget har också fattat beslut om att koncentrera all kundtjänstverksamhet till SJ Contact Center i Ånge. SJ varslar därför om nedläggning av Contact Center i Tranås med 95 tillsvidareanställda. På tre år har antalet inkommande samtal gått från 3,2 miljoner till 1,8 miljoner, en minskning med 44 procent. Utöver de totalt 400 varslade berörs 53 personer med tidsbegränsade anställningar inom försäljningsorganisationen.

– Vi har idag (21 januari, reds. anm.) informerat våra medarbetare om att vi behöver varsla. Det är ett svårt besked att ge, men nödvändigt för att säkra SJs framtid. Vi kommer att göra allt för att stödja vår personal, i samarbete med fackliga organisationer, berörda kommuner och Trygghetsrådet, säger Crister Fritzson.

Varslet är bara en del av ett omfattande förändringsprogram som innebär en genomlysning av alla kostnader. Den väntade effekten av neddragningarna är minskade kostnader med 200 miljoner kronor. Nu vidtar MBL-förhandlingar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062