Ett arbete har hur som helst inletts för att snabbt se över möjligheterna att förstärka VL:s närvaro vid stationen i Västerås. I VL:s produktutbud ingår bland annat tågresor via samarbetet Trafik i Mälardalen och genom Tåg i Bergslagen, TIB. För de tågresenärer som idag åker på VL:s färdbevis kvarstår behovet av en fast punkt dit de kan vända sig att köpa färdbevis och få svar på sina frågor.
– Vi ser ett behov av att det finns kundservicepersonal i det som är navet i kollektivtrafiken i Västmanland. Vårt eget kundcenter kommer finnas kvar och vi räknar med att även kunna serva en del av de tågresenärer som har behov av reseservice. Kontakter har redan tagits med SJ och diskussioner pågår för att försöka hitta möjligheter att även kunna hjälpa SJ:s kunder, säger
, förvaltningschef på VL.
– För landstinget är det här en oerhört viktig fråga. Västerås måste även i fortsättningen ha förutsättningar för att kunna utvecklas som en knutpunkt i Mälardalen när det gäller arbets- och studiependling, säger
(S), ordförande i Kollektivtrafiknämnden.