23948sdkhjf

Värmlandstrafik höjer priset

Värmlandstrafik höjer priset med 175 kronor för ett 30-dagars länskort för en vuxen. Bakgrunden är att värmlänningarna har haft högre subventionsgrad än övriga landet, enligt Värmlandstrafik.
I princip alla typer av färdmedel blir nu dyrare i Värmlands län, förutom 30-dagars kortet höjs priset även andra periodladdningar blir dyrare. Undantaget är enkelbiljetterna som behåller det gamla priset.

– Resenärerna ska betala halva kostnaden för resan själva, har politikerna bestämt. Där är vi inte nu. Tvärtom är trenden nedåtgående. Därför måste vi justera priserna från den 1 mars, säger Värmlandstrafiks vd Lars Bull .

Målet är att den som åker med Värmlandstrafik ska betala halva den verkliga kostnaden själv, alltså så som det är i flertalet andral län i Sverige, 50-50-principen gäller där ena halvan betalas av resenären. Den andra halvan ska skattebetalarna i Värmland betala. Det har politikerna beslutat. Men så har det inte blivit i Värmland. När resultatet för 2013 nu är klart visar det sig att resenärernas andel ligger på omkring 40 procent. Tanken med prisjusteringen är att bryta den nedåtgående trenden.

Varför minskar intäkterna? Så här svarar Lars Bull:
– Det är lågkonjunktur, vilket gör att färre arbetspendlar. Det ger lägre tillväxt i resandet än beräknat och lägre intäkter. Färre gymnasieelever ger också lägre intäkter för Värmlandstrafik. Efter att kontanthanteringen togs bort ombord på bussarna är det betydligt fler som betalar sin enkelbiljett med rabatterad så kallad reskassa, eller periodladdning på Värmlandskortet. Det ger företaget lägre inkomster.

– Samtidigt är det förstås positivt eftersom resandet blir effektivare och billigare för kunden. Så ska det vara även fortsättningsvis. Precis som resten av branschen vill Värmlandstrafik på sikt fördubbla det kollektiva resandet. Det kostar att investera i kollektivtrafik. Men investeringarna gör att fler på lång sikt väljer att resa med oss, i takt med att det blir bekvämare och snabbare i förhållande till bilen, säger Lars Bull.

Fortfarande blir grannlänens länskort dyrare
I dag kostar en länsladdning 1 160 kronor i Värmland. Det höjs till 1 335 kronor den 1 mars.

– Detta är ju egentligen ett beslut vi inte vill ta. Men det är nödvändigt att göra något redan nu, annars får vi höja mer senare. Dessutom vill nog våra kunder hellre ha trafiken kvar än att se nedskärningar i de tunga stråken, vilket vore alternativet. Vår ambition är att vi ska ha en försiktig reglering av priserna varje år, säger Lars Bull. Han fortsätter:

– Då hör det till saken att ett länskort i Värmland fortfarande blir billigare än i grannlänen, även efter prisjusteringen. Hos Dalatrafik kostar länskortet 1 350 kronor, hos Västtrafik 1 595 kronor och hos Länstrafiken Örebro kostar länskortet (för 31 dagar) 1 665 kronor. Det skiljer alltså 15, 165 respektive 295 kronor.

Priset för periodladdning på kortare sträckor är svårare att jämföra med grannlänen, eftersom biljettyperna inte är riktigt jämförbara.

Sänka kostnaderna
– Vi kommer också att se hur vi kan spara pengar genom kostnadssänkningar. Det handlar bland annat om att se över antalet turer i nästa tidtabell som kommer i december och då blir det fråga om trafik med låg efterfrågan, så vi tappar så lite intäkter som möjligt och stör resenärerna så lite som möjligt, säger Lars Bull.

Fotnot. Resenärerna i Värmland gillar kollektivtrafiken. I senaste mätningen var 78 procent av de regelbundna resenärerna nöjda eller mycket nöjda. Det är det näst bästa resultatet i Sverige för ett län.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078