Västtrafik ökade 2013
Västtrafik tog ett stort steg mot målet att fördubbla resandet med kollektivtrafiken under förra året när antalet resor ökade med åtta procent.
– Våra kunder gjorde 70 000 fler resor om dagen om man jämför med året innan och det är förstås mycket glädjande. Nu tar vi nya steg för att utveckla och förbättra trafiken i hela regionen, säger Leif Blomqvist , styrelseordförande Västtrafik.
Förbättrad kundnöjdhet
Som ett led i att förbättra verksamheten mäter Västtrafik, sedan januari 2013, även kundnöjdheten genom intervjuer ombord på fordonen till skillnad från att tidigare bara genomfört mätningar med hjälp av telefonintervjuer. Dessa kundundersökningar visade en nöjdhet med senaste resan på över 90 procent för både spårvagn, buss och tåg och en uppåtgående trend under året. Allt fler kunder är nöjda med turtätheten och litar på att man kommer fram i tid. Även nöjdheten med informationen vid förseningar och stopp har förbättrats kraftigt under året.
– Det är förstås glädjande att vi fått både fler och nöjdare kunder. Men även allmänhetens uppfattning om Västtrafik måste bli bättre. Där tror jag att det arbete som nu pågår med att förenkla både biljettköp och sortiment blir avgörande, säger Lars Backström , vd Västtrafik.
Utvecklingen i Göteborgsregionen
I Göteborg medförde satsningarna på bland annat nya busskörfält inom Västsvenska paketet att busstrafiken fick högre punktlighet och att restiderna i många fall förkortades. Resandet med expressbussarna i Göteborgsregionen ökade med 21 procent under året. Totalt ökade resandet med kollektivtrafiken i Göteborgsregionen med tio procent.