23948sdkhjf

Trafikverket flaggar för försämringar

För att förbättra järnvägen krävs mer underhållstid på spåren. Det blir problem, inte minst i storstäderna, rapporterar nättidningen tranportnet.
Svidande kritik har riktats mot den svenska järnvägen och bristen på kontroll och underhåll av systemet efter den senaste tidens urspårningar.

– Vi har haft två allvarliga urspårningar inom loppet av två månader, och det ser vi självklart enormt allvarligt på. Men det är bekymmersamt att resenärerna är oroliga. Urspårningarna har inte ökat, tvärtom, trots kraftigt ökad trafik, säger Trafikverkets underhållschef Tony Persson .

Han konstaterar att Trafikverket känner att man har bra koll på anläggningen idag, men att underhållsskulden finns där:
– Det kanske måste bli sämre punktlighet under några år, för att sedan bli bättre igen. Det måste till fler åtgärder för att få till anläggningen till vad den var tänkt att vara.

Men Tågoperatörernas vd Christel Wiman varnar för att de underhållstider som är planerade under året är långt ifrån tillräckliga.
–Underhållstiderna kommer inte att räcka! Man måste ändra i tågplanen för 2014 för att det ska finnas en chans att lyckas, men det kostar, säger hon.

Och det är inte bara ändrade planer som får pengarna att rinna mellan fingrarna på företagen:
– Förseningarna på järnvägen är en miljardkostnad – bara för tågoperatörerna. Det innebär att förseningar kostar oss lika mycket som banavgifterna låg på i fjol.

Karin Brundell-Freij på WSP pekar ut tågväxlarna som vanligt förekommande bovar vid problem på järnvägen:
– Vi ser att 10 procents mer trafik ger 2 procents mer fel och felen ökar nästa proportionellt mot antalet växlar, säger hon.

Hon visar också att fler åtgärder på järnvägssystemet ger fler fel, samtidigt som varje fel ju innebär att man tvingas göra fler åtgärder. Helt ny forskning, ännu inte redovisad, visar att om infrastrukturfelen på järnvägen minskar med 10 procent, minskar förseningarna med 3–7 procent.

– Ungefär hälften av förseningarna är följdförseningar, det vill säga beror på att det förra tåget vara försenat. Det är trångt på spåret, helt enkelt, förklarar Karin Brundell-Freij.

Ett stort problem idag är att det inte finns någon nationell överenskommelse om hur förseningar för gods ska mätas. Man arbetar dock på att ta fram ett sådant verktyg, i ett projekt där WSP, VTI och KTH deltar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078