23948sdkhjf

Kompetenshöjning för serviceförare

Skånetrafiken vill höja förarnas kompetens, göra resorna tryggare för kund och bidra till ökad status på själva föraryrket. Första provtillfället genomfördes i dagarna
Nyordningen innebär att alla förare som kör serviceresor på uppdrag av Skånetrafiken från och med nu ska bli certifierade. Första provtillfället genomfördes den 28-29 januari med Taxi Kurirs förare.

Varför måste jag dra kundens serviceresekort i kortläsaren? Vad ska jag tänka på när jag möter kunderna och hur hanterar jag utrustning och kommunikationslösningar? Att köra serviceresor är inte samma sak som att köra taxi och varje dag ställs förarna inför olika utmaningar. I samtliga avtal står inskrivet att entreprenörerna själva ansvarar för att utbilda sin personal. Med hjälp av förarcertifieringen kan Skånetrafiken nu följa upp entreprenörsavtalen.

Skånetrafiken har tillsammans med andra trafikföretag arbetat fram en nationell utbildningshandbok i samarbete med Svensk Kollektivtrafik. Denna, samt en mer specifik utbildningsdel som handlar om Skånetrafikens verksamhet med rutiner och regler, ligger till grund för certifieringen. Lennart Viberg, trafikutvecklare på Skånetrafikens Serviceresor, har varit aktiv i framtagandet av båda utbildningsdelar.

– Vi ser mycket fram emot att nu starta förarcertifieringen och hoppas att vi i och med detta når en ökad kvalitet som kommer våra kunder till nytta.
Förarcertifieringen är webbaserad och indelad i tre delar. Godkänt prov leder till certifiering. Utbildningstillfällen kommer att ges löpande under våren. I ett första skede certifieras förarna i de nya trafikavtal som startar den 1 februari 2014. 100 förare från Taxi Kurir Malmö är först ut. Samhällsbetalda transporter står för en stor och mycket viktig del av vår verksamhet. Att delta initialt i detta servicegrundande arbete blir en naturlig förlängning på vårt egna interna kvalitets- och förbättringsarbete, säger Per Lundquist , vd på Taxi Kurir Malmö.

Fotnot. Serviceresor är samlingsnamnet för delvis samhällsbetalada resor såsom färdtjänst och sjukresor, närtrafik och anropsstyrd trafik. Skånetrafiken utför dagligen cirka 5000 serviceresor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063