23948sdkhjf

Bättre siffror för öresundsbron

Frakt- och fritidstrafik ökade under 2013. Det ledde till ökade intäkter. Tillsammans med låga räntor gav det ett resultat på 597 miljoner danska kronor före värdeförändring.
När Øresundsbron summerar verksamhetsåret 2013 är det framför allt två saker som påverkat resultatet. Ökade vägintäkter, eftersom trafiken inom fritidssektorn, alltså BroPass-trafiken, liksom frakttrafiken fortsatte öka under året. Därtill kom låga ränteutgifter, framför allt som en följd av den låga inflationsnivån i Sverige och Danmark.

Vägtrafikintäkterna blev 1143 miljoner danska kronor, vilket är en ökning på 49 miljoner danska kronor jämfört med 2012. Ränteutgifterna blev 502 miljoner danska kronor, vilket är en minskning på 173 miljoner danska kronor jämfört med förra året. Resultatet blev ett överskott med 597 miljoner danska kronor före värdeförändring, vilket är en förbättring med 226 miljoner danska kronor jämfört med år 2012. Därmed uppfyller företaget det ekonomiska målet för år 2013.

Satsningar gav resultat
Konsortiets satsning på BroPass-kunder har lett till en ökning av BroPass-trafiken med 6,0 procent. I oktober nådde Øresundsbron upp till 300000 BroPass-kunder, 15 månader tidigare än beräknat.

– Integrationen över Öresund är helt tydligt numera något som pågår på människors fritid och vi gläder oss förstås åt att det resandet ökar. Det bekräftar att vi gjort rätt satsningar under året, säger Caroline Ullman-Hammer , vd för Øresundsbron.

Lastbilstrafiken ökade med 6,5 procent under 2013. Øresundsbrons andel av lastbilstrafiken över Öresund uppgick till 53 procent under 2013. Arbetspendlingen borträknat, ökade trafiken med 1,5 procent. I kronor räknat har detta gott och väl uppvägt minskningen av pendlingstrafiken.

Inom arbetspendlingstrafiken ses en fortsatt nedgång enligt samma mönster som hållit i sig de senaste åren. Pendlingen med bil gick tillbaka med 7,1 procent, vilket ledde till en total tillbakagång i trafiken på 1,2 procent.

– Arbetspendlingen med bil har gått kraftigt tillbaka under flera år men vi hoppas på att detta avstannar i samband med att ekonomin förbättras och fler bra arbetsmöjligheter kommer igång i regionen. Arbetspendlingstrafiken är på kort sikt avhängig konjunkturerna i de båda länderna, säger Caroline Ullman-Hammer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063