Bättre villkor med Respous
För att underlätta för resenärer har Samtrafiken förändrat och förbättrat villkoren för Resplus-biljetter genom att villkoren blivit tydligare.
– Vi har märkt att många inte känner till resevillkoren och vad man faktiskt har rätt till som Resplus-resenär. Därför har vi nu sett till att de nya villkoren är förenklade och tydligare, säger Laila Berkhahn , tjänsteansvarig för biljettsamverkan på Samtrafiken.
Trafikföretagens generella skyldigheter i de nya resevillkoren är exempelvis att informera före resa, ansvara för att den resande kommer fram enligt det som avtalats på biljetten, ansvar för person- och sakskada och ansvar för assistans vid trafikstörning.
– Till exempel framgår det när resenären kan ha rätt till återbetalning och vilken part resenären ska vända sig till med ersättningskrav, säger Laila Berkhahn.
Sedan den 1 januari har villkoren i Resplus också anpassat, enligt EG-direktiv, när kunden har rätt till assistans. Varje år utförs cirka 3,5 miljoner resor med Resplus. Samtrafiken, som är ett tjänsteutvecklingsföretag för kollektivtrafiken i Sverige, tar tillsammans med trafikföretagen fram tjänster och riktlinjer för att öka det kollektiva resandet i Sverige.