Alliansen vill höja trängselskatten
Riksdagen fick Regeringens proposition Förändrad trängselskatt och infrastruktursatsningar i Stockholm 6 februari – där föreslås höjd skatt och skatt även för Essingeleden.
Syftet med förändringarna är att förbättra framkomligheten och miljön i Stockholm, men även att bidra till en utbyggnad av tunnelbanan i Stockholms län som delfinansieras av medel motsvarande de ökade intäkterna från trängselskatten. En tunnelbaneutbyggnad i denna omfattning möjliggör också en kraftigt utökad bostadsbebyggelse i regionen på upp mot 80 000 bostäder.
Den föreslagna höjningen innebär att den högsta nivån i innerstaden blir 35 kronor i stället för 20 kronor. Under lågtrafikperioden mitt på dagen blir skatten 11 kronor. För Essingeleden föreslås trängselskatten bli 30 kronor som högst och 11 kronor som lägst. Taket för maximal trängselskatt för ett dygn höjs från 60 till 105 kronor.
Den överenskommelse om finansiering av utbyggnaden av tunnelbanan, samt om ökad bostadsbebyggelse i Stockholms län, som ingåtts mellan staten och parterna i regionen förutsätter att riksdagen beslutar om den ovan beskrivna höjningen av trängselskatten och om andra nödvändiga finansiella befogenheter för regeringen. Mot denna bakgrund lämnas i propositionen även förslag till ändrade finansiella befogenheter.
Följande tunnelbanesträckningar ska enligt avtalet byggas:
Kungsträdgården till Nacka och Gullmarsplan/SöderortFrån Akalla till BarkarbyFrån Odenplan till Hagastaden och vidare till Arenastaden