23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ny universitetsutbildning i turism

Hösten 2014 startar Mittuniversitetet en ny treårig programutbildning, ”Turism och destinationsutveckling”. Till utbildningen knyts också ett namnkunnigt branschråd.

ängre praktik, entreprenörskap och projektledning är nya inslag i utbildningen som ska rusta studenterna ännu bättre för arbetslivet.

– Det nya programmet bygger på lång erfarenhet av turismutbildning på akademisk nivå och finns i en region där turismnäringen är omfattande. Närheten till forskningen vid Sveriges största turismforskningsmiljö Etour i Östersund är också ett starkt inslag i utbildningen, säger

Maria Lexhagen

, centrumledare vid Etour.

Studenterna ges bland annat en längre praktikperiod, möjlighet till en hel termins praktik, fler studiebesök och fler föreläsningar från yrkesverksamma personer inom turismnäringen.

– Studenterna kommer till stor del att arbeta i projektform och med riktiga ”case” på uppdrag från näringen. Entreprenörskap och projektledning blir också återkommande inslag i utbildningen, säger avdelningschef

Sandra Wall-Reinius

.

Programmet ger kompetens inom en rad olika områden som konsumentbeteende, produktutveckling, marknadsföring, destinationsplanering, hållbar turismutveckling och evenemangsproduktion. Utbildningen är internationellt inriktad och delar av studierna kan förläggas utomlands.

– Vi hoppas att det nya programmet på ett ännu tydligare sätt ska förbereda studenterna för arbetslivet och ge dem kontaktnät som är till nytta efter utbildningen, säger Sandra Wall-Reinius.

Ett nytt branschråd knyts också till utbildningen. Rådet ska representera arbetsgivarperspektivet och komma med inspel på utbildningens upplägg och innehåll som gör att den kan utvecklas i takt med arbetsmarknadens behov. De har också en viktig roll som ambassadörer för utbildningen gentemot potentiella arbetsgivare.

– Ska turismbranschen ta nästa steg så behöver vi framtidens kompetens. Då är det bra att vi kan bygga upp en samverkan mellan utbildning, forskning och näring på det här sättet redan från början, säger

Jan Roy

, tidigare koncernchef på Parks and Resorts.

FAKTA/Branschrådet
Charlotta Barnden Uddén

, Public Affairs Manager, Visit Sweden

Jan Roy

, tidigare koncernchef, Parks and Resorts

Hans Halvarsson,

sakkunnig inom regional tillväxt, Länsstyrelsen i Jämtlands län

Helena Lindahl

, destinationsutvecklare, Åre Destination

Ingegärd Prans

, utredare, Trafikverket

Nicki Eby

, hotelldirektör, Scandic Östersund Syd

Robert Forslund

, Kommunikationsansvarig, Visita Norrland

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web03