23948sdkhjf

östgötaTrafiken ökar

Den positiva trenden kollektivtrafiken i Östergötland fortsätter och antalet resor som gjordes med ÖstgötaTrafiken under 2013 ökade med 3,4 procent till 27,5 miljoner.
Den största ökningen i antal resor står tätorts-trafiken i Linköping och Norrköping för, men även Östgötapendeln har fått fler resenärer.

Kollektivtrafiken ska vara en självklar del av östgötarnas vardag, finnas där och fungera varje dag, framförallt för dem som arbets- och studiependlar. Kunderna ska erbjudas en enkel och snabb resa som ett bra och pålitligt alternativ till bilen. ÖstgötaTrafiken ser ständigt över sitt linjenät för att kunna erbjuda så många östgötar som möjligt ett pendlingsanpassat utbud av trafik med målsättningen att ta marknadsandelar från biltrafiken.

Tätortstrafiken ökar i länets två största städer
Resandet inom Norrköpings tätort ökade med hela 8,1 procent under 2013 jämfört med 2012. I Linköpings tätort ökade resandet med 3,4 procent. Av de 27,5 miljoner resor som gjordes i vårt län under 2013 gjordes nästan 17 miljoner inom Linköping och Norrköping.

Östgötapendeln ökar med dubbelspåret mellan Mjölby och Motala Östgötapendeln utgör pulsådern i länets kollektivtrafik. Tack vare pendeln kan många både arbets- och studiependla till intressanta och spännande arbeten och utbildningar. Under året ökade resandet på Östgötapendeln med 12,7 procent och passerade därmed 3 miljoner resor. En tydlig milstolpe för ökningen syns i april 2013 då det nya dubbelspåret mellan Mjölby och Motala öppnade och lockade många nya resenärer.

Landsbygdstrafiken fortsätter att minska
Antalet resande i områden med ett litet resandeunderlag fortsätter att minska under 2013 i samma takt som under 2012. Skoleleverna utgör basen i resandet på landsbygden och mängden elever minskar för tillfället. Under året skedde även en naturlig förflyttning av resenärer från landsbygdsbuss till den nya pendeltågstrafiken mellan Mjölby och Motala.

Fotnot . ÖstgötaTrafiken står utanför Kollektivtrafikbarometern som sammanställs av Svensk Kollektivtrafik.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062