23948sdkhjf

Spårbilsutställning på Arlanda

Sveriges första internationella expo för spårbilar invigdes 11 februari på Arlanda. Bakom spårbilsutsällningen står föreningen Kompass som trots motgångar kämpar för sin trafikidé.
Klimat, energi, miljö, transporter och uthållig stadsbyggnad dominerar diskussionen om vårt långsiktiga ansvar för framtidens samhälle. Framtidens person- och godstransportsystem måste vara mer effektiva och mer långsiktigt hållbara än dagens. Spårbilar är ett nytt transportsystem som nu tilldrar sig allt större intresse i många delar av världen. Spårbilen, som går på en bana några meter upp i luften förenar det bästa av bilen och kollektivtrafiken och tar ingen mark i anspråk. Allt detta lyfter Kompass fram i sin marknadsföring, men hittills utan framgång – ingen kommun i Sverige har velat satsa på tekniken och förra året gav företaget Vectus i Uppsala upp och stängde sin testanläggning. Men skam den som ger sig, Kompass har nu laddad om med sin utställning på Arlanda:

– Den utställning eller expo för spårbilar som vi nu inviger på Nybygget i Arlanda vill vi ska visa Sveriges möjligheter att bli ledande i utvecklingen av modern miljövänlig transportteknik som spårbilar, säger Kompass ordförande Hans Lindqvist .

Kompass företräder ett 15-tal kommuner som tagit fram förstudier kring modern miljövänlig transporrteknik som spårbilar. Transporterna står för en tredjedel av utsläppen av växthusgaser. Vi vill visa att spårbilen är en möjlighet att minska utsläppen, öka alternativen till bilen, minska trängseln, öka framkomligheten och utveckla ny teknik för nya jobb. Kompass tar nu fram spårbilsstudier tillsammans med Uppsala, Sundbyberg, Sigtuna och Upplands-Väsby kommuner.

– Vi har råvaran malmen, vi kan data och IT-teknik, vi har en utvecklad bil- och transportindustri som lätt kan kompletteras med nya transportmedel, säger Hans Lindqvist.

Spårbilar eller olika former av automatbanor växer nu fram i USA, Sydkorea, Arabemiraten, Storbritannien, Indien och Mexico. Det visade inte minst den senaste internationella spårbilskonferensen i Washington i oktober.

– Just nu sker utvecklingen mycket med matarbanor till centralstationer, marknadsplatser, flygplatser och i universitetsområden. I Masdar går en bana i stadsmiljö, i Morgantown USA finns en som förbinder campus, i London en på Heathrow och i Suncheon i Sydkorea i ett naturvårdsområde, säger Magnus Hunhammar , konsult och utredare med stor kunskap om spårbilar.

Paviljongen på Nybygget är en spårbilsstation med spårbil, filmrum och plats för möten, utställningar och seminarier.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.422