Flexibelt dubbdäck på gång
Världens första dubbfriktionsdäck har tagits fram av Nokia – Med en unik dubbteknik aktiverars dubbarna vid behov, annars fälls taggarna in i däcket.
Idén med ett däck som fungerar både som ett dubbat och dubbfritt vinterdäck är att skiftningen mellan dubbat/dubbfritt kan göras när väglaget förändras. På barmark eller vid stabila vinterförhållanden kan man köra utan dubbar och på isiga underlag kan man använda dubbar.
Konceptdäcket, som världens ledande vinterdäcktillverkare har utveccklat, har liknande mönster och konstruktionslösningar som nya dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta 8 SUV, som lanserades nyligen. Samtliga dubbar på alla fyra däcken höjs eller sänks samtidigt vid knapptryckning. Själva dubbstommen rör sig inte, utan det är dubbstiftet av hårdmetall mitt i dubben som rör sig ut och in.
− Vårt nya konceptdäck är en enorm teknisk uppvisning. Vårt unika dubbkoncept kan bli verklighet en dag. Som föregångare på vinterdäck vill vi på det här sättet visa att det är möjligt att göra ett vinterdäck som fungerar både som ett dubbdäck och som ett dubbfritt vinterdäck, säger Matti Morri , chef för Nokian Tyres tekniska kundservice.
FAKTA/Nokian Tyres
FÖRETAGET utvecklade och tillverkade världens första vinterdäck för krävande nordiska vinterförhållanden redan 1934, alltså för 80 år sedan. Två år senare utvecklade däckfabrikens ingenjörer Snö-Hakkapeliitta, en lösning för vinterbilister som ville köra säkert på hala vintervägar.