23948sdkhjf

Grön busskoll i Göteborg

Hållbar kollektivtrafik visar Green Gothenburg upp 18 februari. Det är framför allt den nya tekniken med hybrid- och elbussar som intresserar många utländska besökare.
Det finns ett stort internationellt intresse, inte minst från de nordiska länderna, kring hållbar kollektivtrafik i städer. I Göteborg ligger man i framkant vad gäller hybrid- och elbussar i kollektivtrafik. Mycket tack vare goda samarbeten mellan näringslivet, den offentliga sektorn och akademin.

Den 18 februari anordnar Green Gothenburg ett seminarium kring vilka framgångsfaktorer som ligger bakom Göteborgs arbete med hållbar kollektivtrafik och hur andra länder kan bygga vidare på samma koncept. Flera huvudmän från kollektivtrafiken i de nordiska länderna kommer till seminariet.

– Vi har märkt att det finns ett internationellt intresse för hur vi arbetar med att skapa en hållbar kollektivtrafik. På seminariet kommer vi visa hur Göteborg har lyckats med detta tack vare ett framgångsrikt samarbete mellan näringslivet, den offentliga sektorn och akademin, säger Bernt Svensén , ansvarig för Green Gothenburg, på Business Region Göteborg.

Ett av skälen till att Göteborg ligger i framkant inom hållbar kollektivtrafik är samarbetet i projektet HyperBus, som startade 2011 och som pågår fram till slutet av 2014. Göteborg är testarena för projektet Hyperbus som handlar om plug-in teknik för hybridbussar, snabbladdningsstationer samt test i verklig stadsmiljö på busslinje 60 här i staden.

Erfarenheterna tar man nu vidare i det nya samarbetet ElectriCity, vars mål är att skapa ett innovativt elektrifierat bussystem som är en del av kollektivtrafiken i Göteborg. Från och med juni nästa år kommer ljudlösa, utsläppsfria elbussar från Volvo att trafikera sträckan mellan Johanneberg Science Park och Lindholmen Science Park. Ombord kommer resenärerna att ha tillgång till ny teknik och minst en av hållplatserna kommer att vara inomhus.

På seminariet kommer aktörerna att berätta om planerna för ElectriCity och vilka lärdomar som dragits av HyperBus-projektet. Seminariet avslutas med en diskussion mellan företrädare för de nordiska länderna. Besökarna kommer även att få åka laddbuss i befintlig kollektivtrafik.

– De goda erfarenheter som finns i Göteborg går att bygga vidare på i andra städer, vilket vi givetvis hoppas kunna bidra med. Göteborg fortsätter att ligga i framkant inom dessa frågor inte minst genom att vi kommer att vara framtidens demonstrationsarena, säger Bernt Svensén.

ElectriCity
Nystartat samarbete med målet är att skapa ett innovativt elektrifierat bussystem. I projektet ingår också utveckling och tester av nya tjänster och produkter, som ska bidra till en mer attraktiv kollektivtrafik. Det gäller bland annat hållplatslösningar inomhus, säkerhetsfrågor, gröna depåer och energilösningar. Projektet har initierats av Volvokoncernen. Övriga aktörer är bland andra Västra Götalandsregionen, Göteborg Energi, Västtrafik, Göteborgs Stad, Lindholmen Science Park, Johanneberg Science Park, Energimyndigheten, Business Region Göteborg, Älvstranden Utveckling, Akademiska Hus samt Chalmers Fastigheter.

HyperBus
HyperBus står för Hybrid and Plug-in Extended Range Bus system och är ett samarbete mellan Volvo Bussar, Göteborg Energi, Västtrafik, Trafikkontoret och Business Region Göteborg. Projektet delfinansieras av Life+, som är en satsning initierad av Europeiska Unionen.

Green Gothenburg
Green Gothenburg drivs av Business Region Göteborg och är en plattform för att marknadsföra Göteborgsregionens spetskompetens inom miljöteknik.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063