23948sdkhjf

Ministern på spåret

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd besökte pendeltågsdepån i Älvsjö söder om Stockholm. De som vill återförstatliga underhållsarbetet har helt fel fokus, anser hon.
Syftet med depåbesöket i Älvjö 12 februari var att få en mer detaljerad genomgång av hur underhåll och vinterberedskap går till när det gäller SL:s pendeltågsflotta. Den uteblivna vintern i Stockholmstrakten innebar att det fick bli litet torrsim med den stora avisningsanläggningen i tunneln längst inne i depån.

– Jag hade gärna velat ha litet vinter så att vi kunde få se hela beredskapen, snösmältarmaskinen och perrongborstningen in action nu när de äntligen finns. Samtidigt är det en fördel att vi har så litet snö, för då ges det tid och försutsättningar att vara ute och jobba på spåren, det behövs det med, säger Catharina Elmsäter-Svärd till rt-forum.

Valåret har satt sin prägel på debatten om järnvägen och pendeltågstrafiken runt om i Sverige. Oppositionen har använde spårproblemen som ett slagträ i den politiska debatten. Hur har denna debatt drabbat Alliansen?

– Det som är den stora frågan är inte hur mycket pengar som satsas, för nu finns det pengar. Nu är fokus på hur vi använder pengarna. Då har vi kommit in på diskussionen om vi tror att vi löser allt med ett stort monopol, återförstatligar allt underhållsarbete. Jag ser det som ett riskmoment, att vi tappar tid och tempo om vi fokuserar på organisation i stället för se vad vi faktiskt kan förbättra av det som finns, säger Catharina Elmsäter-Svärd. Hon fortsätter:

– I debatten har vi hela tiden fått höra att alla tåg står stilla. Så ser inte verkligheten ut, de flesta tåg går faktiskt i tid. Men vi har fortfarande förtroendegapet hos resenärer, i synnerhet bland dem som inte åker tåg. Jag vill så klart att järnvägen ska fungera och att förtroendet ska öka, det är viktigt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063