23948sdkhjf

Kronprinsessan invigde Stockholm Central

Rt-forums chefredaktör Anders Karlsson var på plats när Kronprinsessan Victoria tillsammans med Jernhusens vd Kerstin Gillsbro invigde upprustningen av ärorika Stockholm Central.
Invigningen blev den första officiella, eftersom det inte blev någon sådan för 143 år sedan, när den nybyggda Stockholm Central togs i bruk 1871*.
Stockholm Central är Sveriges överlägset viktigaste järnvägsknutpunkt. Åtta av tio tågresor i Sverige avslutas på Stockholms central. Dagligen trafikerar ungefär 1 100 tåg stationen. Mer än 200 000 personer reser till eller ifrån Stockholm Central varje dag. Det gör stationen till Nordens största järnvägsstation.

Den nya högtidliga invigningen förrättades kungligt av kronprinsessan Victoria klockan 18.00 på torsdagen. Men firandet sker under tre dagar. Aktiviteterna pågår mellan 17.00 på torsdag till 17.00 på lördag. Det finns hela tiden möjlighet att lyssna på Jernhusens guider som berättar om Centralstationen förr i tiden. Besökarna kan också delta virtuellt historiskt genom så kallad augmented reality. Det går även att ta kort på sig själv eller sina barn i en ånglokskuliss och sedan skicka det som vykort med Posten. Det går även att samla digitala fjärilar och ta del av olika butikserbjudanden på Centralstationen och Cityterminalen. På lördag kan man gratis följa med på en tur med ett av SJ:s första ånglok.

Jernhusen äger, utvecklar och förvaltar ett fastighetsbestånd av stationer – bland andra Stockholm central - , stationsområden, underhållsdepåer och godsterminaler längs den svenska järnvägen. Jernhusen ägs av svenska staten och har 245 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Fastighetsbeståndet uppgår till 234 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på 10,6 miljarder kronor.

Fotnot. 1871 var Karl XV kung i Sverige och Norge. Det var han som borde ha invigt Stockholms Central, men av någon anledning blev det aldrig av. Annars är Karl XV den kung som invigt flest järnvägar i Sverige och under hans regeringsår, 1859-1872, gjordes mycket stora satsningar på infrastruktur, bland annat byggdes stambanorna under den här tiden. Varför kungen aldrig invigde Stockholms Central har inte kunnat klarläggas, men nu är det i alla fall gjort.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063