23948sdkhjf

Väderexpert på VinterTåG

Meteorologen Lina Broman förklarar vad som händer med vintervädret på konferensen VinterTÅG 27 mars. Det gäller att förbereda sig, förändringen är i full gång. Det är hög tid att se till att boka en plats på konferensen för den som vill ha koll på järnvägens vintrar nu och under åren som kommer.
Det blir varmare och blötare vintrar framöver, tjälen släpper och havet stiger vid Götalands kuster. Redan nu måste järnvägsbranschen planera för dessa långsiktiga förändringar enligt Lina Broman som håller i klimatet på VinterTÅG. Till vardags är hon sedan ett år meteorolog på väderföretaget Foreca Sverige AB i Sollentuna, huvudkontoret finns i Helsingfors. På Sollentunakontoret finns 12 personer. Tidigare har Lina Broman arbetat på SMHI:s Malmö-kontor.

– En av våra största kunder är Trafikverket och till dem levererar vi väderprognoser med fokus på var det kan bli problem med snöhalka, frosthalka, kraftig blåst, underkylt duggregn. Dessutom har vi dagliga konferenser med Trafikverket där vi går igenom vädret för de kommande dagarna ganska detaljerat, säger Lina Broman.

Vad krävs för att ställa en bra prognos?
– Framför allt behövs tid för att sätta sig in i vädret och kunna bedöma osäkerheten i vädret. Sedan gäller det att kunna förmedla det på ett bra sätt, säger Lina Broman .

– Det jag framför allt kommer att ta upp på VinterTÅG är mera regionala klimatmodeller som visar hur effekterna blir just för Sverige, säger Lina Broman.

Om koldioxidutsläppen är höga så kan årsnederbörden öka med så mycket som 20 till 35 procent. Lyckas man begränsa utsläppsnivån något så får vi ändå räkna med att årsnederbörden ökar med mellan 10 och 20 procent. Utgångsvärdet är läget i slutet av 1900-talet och hur det sedan kommer att gå 100 år senare, i slutet av 2000-talet. Ett hundraårsperspektiv kanske kan tyckas så avlägset att ingen nu levande politiker behöver oroa sig för det. Men de som ska bygga nya järnvägar måste ha det perspektivet, enligt Linda Broman.

– Att det blir en stor förändring är ofrånkomligt, det beror på att det redan skett så pass mycket utsläpp globalt som kommer att finnas kvar i atmosfären under lång tid, säger hon.

Blir framtiden väder mer radikalt?
– Det vi sett nu med fler och svårare översvämningar och kraftiga stormar är enskilda händelser i ett klimatperspektiv, jag tänker på översvämningarna i Storbritannien och stormarna Gudrun och Pär som drabbade Sverige. Så huruvida vädret just i Sverige blir mer radikalt är svårt att sia om i nuläget, förutom att det kommer att bli varmare och blötare, säger Lina Broman.

Är årets vinter bara början av en lång rad lika varma framöver?
– Nej, enstaka kalla vintrar kan vi mycket väl få uppleva framöver, det gäller alltså att ha beredskap för stora snömängder och betydande kyla för att klara järnvägen på vintern, även om vi på lång sikt går mot ett allt varmare klimat, säger Lina Broman. Hon fortsätter:
– Den som vill veta mer om de här frågorna tycker jag ska komma till VinterTÅG, där berättar jag detaljerat om vilka olika klimatscenarior vi kan vänta oss under decennierna som kommer.

Klicka HÄR för att anmäla ditt deltagande!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062