23948sdkhjf

Stopp för billiga flygbussen

Det blir ingen billig flygbuss från Cityterminalen i Stockholm till Arlanda. Bolaget Transferia ger upp innan ens första bussen hunnit köra ut från Cityterminalen.
Att starta ny, kommersiell flygbusstrafik i Stockholm är ingen enkel sak för den som vill få det att gå runt eller rent av tjäna den enda krona det skulle kostat att åka med nya uppstickaren. Det vet Flygbussarna och det fick Swebus lära sig som lade ner sin uppskattade flygbusslinje på grund av dålig lönsamhet. Nu när det dessutom är möjligt att ta pendeltåget till Arlanda mot tilläggsavgift är utrymmet mycket begränsat för kommersiella aktörer.

Därför slog nyheten ner som en bomb från stridsflygsfri himmel när Transferia lanserade sin flygbuss med priser från 1 krona. Även normalpriset 49 kronor låg långt under konkurrenternas. Interbus skulle köra själva busstrafiken åt Transferia som är ett nybildat bolag som uppges ha sin bas i USA*.

Ett omöjligt upplägg, dömt att gå med förlust, kan det tyckas. Och tydligen var det omöjligt – hur som helst har Transferia meddelat att det inte blir någon trafikstart Stockholms city-Arlanda 17 mars eller Stockholms city-Skavsta 14 april.

Redan nu har många köpt biljetter via företagets hemsida, de kommer enligt Transferia att får tillbaka sina pengar. Enligt bolaget är det dock inte ekonomiska utan tekniska orsaker till att trafiken aldrig kommer att starta: Det uppges att två partners som skulle sköta återförsäljningen av flygbussbiljetter har satt käppar i hjulen när de i stället prioriterat andra projekt.

*) Transferia är dock inget bolag som enkelt låter sig porträtteras, New York i USA har angivits som hemadress för det, men så tycks det inte ligga till: En viss Daniel Ravesh Singh uppges vara delägare i bolaget Transferia Handelbolag med adress Skärholmen i södra Stockholm. På hemsidan finns ett telefonnummer som leder till Storbritannien. Men bolaget är inte publikt och därmed är det svårt att få fram ekonomiska fakta om det. Sagde Ravesh Singh har flera gånger varit i färd med liknande flaggningar i media - om trafik av olika slag som sedan aldrig startats.

Rt-forum kommer att följa vad som händer med Transferia framöver.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078