MTR till Samtrafiken
Tågbolaget MTR har ingått partneravtal med Samtrafiken och blir därmed del av den största arenan för samverkan inom svensk kollektivtrafik.
– Vi vill bidra till utvecklingen av svensk kollektivtrafik, både sådan som drivs kommersiellt och upphandlad trafik, och vårt partnerskap med Samtrafiken är en del av det, säger Peter Viinapuu , vd för MTR i Norden.
Samtrafikens uppdrag är att skapa en konkurrensneutral samverkan kring utvecklingen av tjänster för både trafikbolagen själva och resenärerna. Målet är att tjänsterna ska skapa ett ökat kollektivt resande i Sverige.
– Vi är mycket glada över att kunna hälsa MTR välkomna som ny partner till oss. Det är verkligen en spännande tid som vi inom kollektivtrafik-Sverige lever i, avregleringarna av kollektivtrafiken gör att det poppar upp nysatsningar och etableringar. Vi vill att alla dessa nya aktörer ska välja att vara med i vår samverkan för att vi gemensamt ska locka fler att lämna bilen hemma och resa kollektivt istället, säger Gerhard Wennerström , vd för Samtrafiken.
Ett exempel på en tjänst som Samtrafiken erbjuder är biljettsamarbetet Resplus, där resenärer köper en biljett för att sedan resa med flera olika trafikföretag. Varje år utförs cirka 3,5 miljoner resor med Resplus. När MTR nu blir partner kommer alla resor de erbjuder att ingå i denna biljettsamverkan. Utöver det kommer MTR att bli delaktiga i andra utvecklingsprojekt som Samtrafiken driver, såsom förbättrad trafikinformation i realtid och Resrobot, en reseplanerare som samlar hela Sveriges trafikinformation på ett ställe.