23948sdkhjf

Beslut om båtbussar nära

2015 ska Stockholm efter många års diskussioner få pendelbåtstrafik inne i staden. Enligt Stella Fare, FP, fattas det formella beslutet 11 mars.
En långlinje Ulvsunda-Södersjukhuset med många bytespunkter och en skyttel mellan Söder, City och Kungsholmen ska trafikeras av åtta nya, snabba båtbussar. Driftskostnaden beräknas till 47 miljoner per år.

– Stockholms nya båtbussar blir ett genombrott efter årtionden av diskussioner. Det märkliga är att vi inte tidigare har förmått att utnyttja Stockholms vattenvägar, som ger möjlighet till snabba förbindelser utan stora investeringar och utan trängsel, säger Stella Fare (FP), vice ordförande i landstingets trafiknämnd, och mångårig förkämpe för pendelbåtstrafik. Hon fortsätter:

– Snabba båtbussar blir viktiga tvärförbindelser som kommer att skapa helt nya samband och nya resemönster. Den som reser mellan Minneberg och Hornstull kommer t ex att slippa två byten. Det är svårbegripligt hur SL har kunnat räkna med så få som 900 passagerare per dag på 52-minuterslinjen från Ulvsunda via knutpunkter som Hornsberg och Hornstull till Stockholms största arbetsplats, Södersjukhuset. Jag är övertygad om att denna stomlinje för båtbussar kommer att bli en succé.

– Personligen tror jag att skyttellinjen mellan Söder Mälarstrand, Tegelbacken och Kungsholmstorg kommer att få det allra största genomslaget. Den kommer att förenkla för cyklister att ta sig fram genom Stockholm och underlätta för alla som behöver ta sig mellan norra och södra Stockholm under Slussens ombyggnad. Det är viktigt att SL skapar goda förutsättningar för båtskytteln genom goda bussförbindelser på bägge sidor Riddarfjärden, säger Stella Fare.

FAKTA/Nya pendelbåtslinjer i Stockholm
11 mars beslutar trafiknämnden om allmän trafikplikt för pendelbåtstrafik på linjen Ulvsunda-Södersjukhuset och linjen Söder Mälarstrand-Kungsholmstorg-Klara Mälarstrand.

Ulvsunda-Södersjukhuset kommer trafikeras på 52 minuter av 6 fartyg med turer var 20-60 min. Kostnaden beräknas till 40 mnkr/år. Linjen bedöms bli mycket attraktiv för cyklister och användas av många för kortare delsträckor t ex Minneberg-Hornsberg eller eller Årstadal-Solna. Vattenvägen blir en betydande genväg jämfört med landvägen.

Mälarstrandslinjen får mer karaktären av skyttelbåt, som Hammarbylinjen. Den kan locka många resenärer, varav många med cykel. Kostnaden är begränsad, 7 mnkr per år, för trafik med 2 fartyg i 9-minuters turer var 20-60:e minut.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079