Trafiknämnden i Stockholm beslutade 11 mars att de företag som vill vinna nästa upphandling av kundtjänsten ska kunna visa hur de ska ge fler personer med funktionsnedsättning möjlighet till anställning.
– Fler måste få upp ögonen för att personer med funktionsnedsättning har mycket att bidra med på arbetsmarknaden.Vi kristdemokrater vill att alla människor ska få möjlighet att jobba 100 procent av sin förmåga. Därför har det varit självklart att driva igenom den här frågan, säger
(KD), gruppledare i trafiknämnden i Stockholms läns landsting.
Trafikförvaltningen, som sköter SL:s kundtjänst, har börjat förbereda arbetet med att ta fram en ny leverantör av kundtjänsten. Det nya avtalet planeras att starta i maj 2015.
– Sedan Alliansen fick makten 2006 har utanförskapet minskat och sysselsättningen ökat. Tyvärr har vi inte kunnat se samma positiva utveckling hos personer med funktionsnedsättning. Gruppens högre grad av arbetslöshet är ett slöseri med kunnande och resurser som skadar både personerna själva och samhället. Det här måste vi ändra på, och jag är glad över att SL går i framkant för det arbetet, säger Karl Henriksson.