Med 2013 års notering på 15,1 procent förnybar energi ligger Sverige långt över EU-målet om 10 procent förnybart i transportsektorn, ett mål som gäller först 2020. Det är framför allt användningen av biodiesel som ökat kraftigt på senare år. Jämfört med övriga EU-länder har Sverige också hög andel etanol. Sverige är också ett av få länder som använder biogas i transportsektorn. Även andelen förnybar el till spårtrafik är stor i Sverige. Utvecklingen går fort, andelen förnybart i transportsektorn var 11,8 procent 2012.
– Den snabba utvecklingen visar att det inte är särkilt svårt att byta till förnybara bränslen i transportsektorn. Att utvecklingen gått så snabbt är förvånande med tanke på att det råder stor osäkerhet kring styrmedlen. Om vi får klara besked kan omställningen gå ännu fortare. Vi som arbetar i branschen vet att det finns många spännande projekt för fortsatt ökad produktion av biodrivmedel som kan skapa sysselsättning och reducera utsläppen av fossil koldioxid. Det säger
, som är Svebios vice vd och talesperson för nätverket BioDriv. Hon fortsätter:
– Tyvärr visar också prognosen att andelen förnybart minskar under 2014, till 13,5 procent. Det beror på den nya kvotplikten. Precis som vi framhållit i våra remissyttranden kommer kvoterna att minska användningen av förnybara bränslen istället för att stimulera utvecklingen. Detta bekräftas nu av Energimyndighetens prognos.