23948sdkhjf

Förnybar energi minskar

Andelen förnybar energi i transportsektorn var 15,1 procent förra året, enligt den kortsiktsprognos som Energimyndigheten lämnat in till Näringsdepartementet. Men i år krymper andelen på grund av kvotplikten.
Med 2013 års notering på 15,1 procent förnybar energi ligger Sverige långt över EU-målet om 10 procent förnybart i transportsektorn, ett mål som gäller först 2020. Det är framför allt användningen av biodiesel som ökat kraftigt på senare år. Jämfört med övriga EU-länder har Sverige också hög andel etanol. Sverige är också ett av få länder som använder biogas i transportsektorn. Även andelen förnybar el till spårtrafik är stor i Sverige. Utvecklingen går fort, andelen förnybart i transportsektorn var 11,8 procent 2012.

– Den snabba utvecklingen visar att det inte är särkilt svårt att byta till förnybara bränslen i transportsektorn. Att utvecklingen gått så snabbt är förvånande med tanke på att det råder stor osäkerhet kring styrmedlen. Om vi får klara besked kan omställningen gå ännu fortare. Vi som arbetar i branschen vet att det finns många spännande projekt för fortsatt ökad produktion av biodrivmedel som kan skapa sysselsättning och reducera utsläppen av fossil koldioxid. Det säger Lena Bruce , som är Svebios vice vd och talesperson för nätverket BioDriv. Hon fortsätter:

– Tyvärr visar också prognosen att andelen förnybart minskar under 2014, till 13,5 procent. Det beror på den nya kvotplikten. Precis som vi framhållit i våra remissyttranden kommer kvoterna att minska användningen av förnybara bränslen istället för att stimulera utvecklingen. Detta bekräftas nu av Energimyndighetens prognos.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078