23948sdkhjf

93 miljoner till Roslagsbanan

NCC bygger dubbelspår och två nya järnvägsbroar på Roslagsbanan mellan Visinge och Täby Kyrkby för 93 miljoner kronor. Det ska göra tågtrafiken snabbare och säkare.
Norrortskommunerna växer kraftigt, vilket kräver ökad kapacitet i kollektivtrafiken. Nu fortsätter utbyggnaden av dubbelspår för Roslagsbanans 45 000 dagliga resenärer. NCC åtgärdar 1,5 kilometer av sträckan mellan Visinge och Täby Kyrkby. Utbyggnaderna ger resenärer tätare och snabbare tågtrafik och säkrare spår. SL:s order är värd 93 miljoner kronor.

– Tågtrafiken på sträckan stängs av i fyra månader, främst under sommaren. På den tiden kommer NCC dra fram dubbelspår, bygga två nya järnvägsbroar över trafikerade bilvägar och en ny vägbro över dubbelspåren, säger Thomas Widehag , affärschef, NCC Construction i Stockholm.

Anläggningsbolaget kompletterar järnvägsbron över Norrortsleden med en bro för ytterligare ett spår. Enkelspårsbron över Bergtorpsvägen ersätts med en helt ny bro för två spår. Den byggs 40 meter väster ut så att kurvan genom Stolpaskogen rätas ut och tågen kan hålla en högre hastighet. Dagens bro över Bergtorpsvägen får stå kvar och byggs om till gång- och cykelbro och gör en anslutande gång- och cykelväg på den sträcka uppdraget omfattar.

Idag trafikeras sträckan av över 110 tåg per dag. Med dubbelspåret blir tågtrafiken tätare och tågen kommer att köra snabbare. Med den nya investeringen ersätts därför järnvägskorsningen vid Efraimsbergsvägen med en vägbro över spåren. Roslagsbanan kommer att säkras med flera planskilda korsningar av detta slag, eftersom många olyckor skett när människor och fordon måste korsa spåret. Bland annat byggs banvallar för de nya spåren samt drar nya ledningar för vatten och el som leds om i och med ombyggnaderna.

Arbetet börjar förberedas i april. Den 20 juni stängs sträckan av och ersätts med bussar. NCC:s arbete avslutas i september, därefter anläggs rälsen. Den 14 december startar tågtrafiken igen. Sträckan Visinge – Täby Kyrkby är en av tre sträckor som byggs om under 2014. De andra är Kragstalund – Vallentuna och Rydbo – Åkers Runö. Under 2015 - 2018 fortsätter SL utbyggnaden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063